Automobilový průmysl byl na vzestupu
Dynamický rozvoj průmyslu na přelomu 19 a 20. století znamenal i rychlý rozvoj průmyslu automobilového. Zatímco kolem roku 1920 jezdilo v tehdejším Československu jen několik tisíc automobilů, již o deset let později bylo na našem území automobilů více než 100 000 kusů. Následně rostl jejich počet o desetitisíce každým rokem.
Zatímco procentuálně už počet automobilů neroste v dnešní době tak rychle, v absolutním vyjádření je tempo ještě rychlejší. Za posledních deset let u nás přibyl milion nových automobilů v provozu. Zatímco před sto lety byl automobil majetkem nejbohatších, dnes minimálně na starší ojeté vozidlo finančně dosáhne prakticky každá rodina.
Nulová pravidla a první vážné nehody
Jelikož automobily byly absolutní novinkou, jejich odvětví nebylo nijak regulované. Na samém počátku tedy neexistovala žádná registrační povinnost, pravidla silničního provozu, rychlostní limity či řidičské oprávnění. Za volant tedy mohl bez obav sednout i občan mladší 18 let a vůz mohl řídit dle libosti.
S tím, jak provoz na silnicích rostl, se samozřejmě začala situace měnit, a to nejen v ČSR, ale i v USA a ve zbytku Evropy. Bylo tomu tak kvůli rostoucímu počtu vážných nehod. Zatímco dnes je hlavní příčinou nepozornost řidiče, tehdy byl na vině především všeobecný „chaos“ na cestách. Na silnicích se tak postupně objevovaly značky regulující přednost v jízdě, vodorovné značení a ve velkých městech dokonce i první semafory.
Dnes můžeme říct, že pravidla silničního provozu jsou jedním z nejlepších příkladů regulace na státní úrovni – a dokonce jedním z nejlepších příkladů sjednocení pravidel napříč státy celého světa. I když se naučíte pravidlům provozu v České republice, drtivá většina předpisů bude platná i v zahraničí.
Rozvoj pojistných produktů
Stejně jako se rozvíjely silnice – z prašných cest se stále častěji stávaly silnice dlážděné a později asfaltové – došlo také k rozvoji pojistných produktů. Již ve 30. letech se objevila zákonná regulace nařizující sjednání povinného ručení některým majitelům automobilů. Sjednat povinné ručení však nebylo zdaleka tak lehké jako dnes, kdy vše lze udělat za pár minut přes internet. Navíc i u produktů jako havarijní pojištění cena v dnešní době dává smysl. Před sto lety ale byly podobné pojistné produkty službou pro nejbohatší.
Článek není historický text a informace v něm uvedené nemusí vyjadřovat názory redakce.
Další články na podobné téma | ||
---|---|---|
Zapomenutá historie elektromobilů | Jak v roce 1898 vypadala buducnost automobilů? | Jaké to bylo, když se v Praze poprvé objevil automobil? |
zobrazit více článků... |