Kněží a ženská práva.
Ačkoli hlavní síla flanďáctva v pohlaví ženském spočívá, bez něhož by již dávno tisíce svých duchamoren bylo muselo zavřití a tisíce z nich užitečné práce se chopiti, přece jest většina rozhodně proti politické a živnostenské rovnoprávnosti žen — na základe sv. písma a především Pavlových epištol.
V této zemi v ohledu živnostenském ženě žádné zákonité překážky se nekladou, takže může jakoukoliv živnost ať jest to kupectví, lékařství, právnictví, učitelství a j. v. směle začíti, máli k tomu potřebné způsobilosti.
Ano i na pole kazatelské se některé z žen odvážily — navzdor starému zákonu a Pavlovým epištolám. Ale toho totéž flanďáctvo, které ženám jen za existenci svou jest povinnováno nemůže strpěli.
Ne, ženy byly by ne bezpečnými konkurenty mužských kazatelů, neboť kdož by šel poslouchati vyschlého, sežloutlého a příšerného kazatele, když by mohl naslouchati kázání nějaké půvabné krasavice?
Slečna Smiley jest dobrou kazatelkou. Jedna presbyteryánská obec v Brooklynů pozvala si ji, aby jí kázala. Kazatelka přišla — ale tu jako když do vosího hnízda píchne — všecky protestantské obce se zbouřily, podníceny kazateli a protestovaly proti tak hříšné novotě.
témata článku:
Diskuze k článku „Církev a rovnoprávnost: proč se církev bojí žen - farářek“