Na dušičky.
Dušičky jsou dnem mrtvých. Již večer před dušičkami vzpomíná se na zesnulé.
Rozsvěcí se „za dušičky“ lampička s olejem nebo rozhřátým máslem. Modlívají se zvláštní modlitby za zemřelé. Lampička hoří celou noc a celý následující den.
Ráno „na dušičky“ jdou skoro všickni vesničané do kostela. Dávají na mši za zemřelé přibuzné. Po bohoslužbě vyhledávají se hroby příbuzných a známých. Vzpomíná se na né modlitbami. Děti pálí na hrobech voskové svíčičky jako oběť za duše zemřelých.
Vypravuje se, že v půlnoci dušičkové mají duchové bohoslužby.
Jistá sousedka pelhřimovská probudila se v noci dušičkové. Měsíček svítil. Sousedka myslila, že je již ráno. Oblékla se a spěchala do hřbitovní kaple „U panenky Marie.“ Kostelíček byl plný, u oltáře byl kněz. Sousedka stydíc se, že přišla tak pozdě, neohlížejíc se usedla v lavici.
Teprve po chvilce pozdvihla oči. Kostel byl plný lidí jí neznámých. Plna údivu prohlíží si neznámé lidi; někteří jsou jí povědomí. Vzpomíná, kde je viděla, vzpomíná, a hrůza ji obešla. Lidé ti již dávno zemřeli.
V tom šťuchá ji známá sousedka její nedávno zemřelá: „Kmotřičko,“ povídá, „co jste to učinila, to je mše duchův. Až bude po mši, duchové vás rozškubou. Ale dám vám radu; svlečte kožíšek, nechte jej zde a sama radši abyste už byla pryč.“
Víc mrtvá než živá svlékla ubohá kožich a utíkala domů. Ráno nalezli lidé v kapli kožíšek rozškubaný na maličké kousíčky.
Na dušičky peče se zvláštní pečivo „dušičky“ zvané. Bývá to žitná caletka uzoučká, naplněná ustrouhanou řepou.
Mnohá hospodyně dělává dvojí, pro sebe a rodinu z mouky bělejší, pro čeládku z mouky černější. Vtip lidu všiml si i této lakoty. Vypravuje se o pacholku, který prý chtěje selku nevinným způsobem pokárati, že dělala dvojí »dušičky,“ zpíval si:
Dušičky věrný,
nejste všecky stejný.
Některý ste bílý,
některý ste černý.
témata článku:
Diskuze k článku „Dušičky: den, kdy návštěva půlnoční mše zabíjí“