Automobilism: Ideální vůz.
Znáti přání obecenstva jest polovice úspěchu továrníkova a obchodníkova. Jim se také v první řadě zavděčil pařížský Auto, uspořádav dotazníkovou akci, jejímž účelem bylo zjistiti, jakého vozu si obecenstvo přeje.
Zbožné, přečasto bohužel nesplněné přání majitelů prvních automobilů, bylo, jen aby vůz vůbec jezdil, jak, bylo věcí vedlejší. Automobilista byl vděčen za každý kilometr, který vůz šel. Konečně šly všechny vozy; s jídlem vzrostla ovšem i chuť.
Kousek pohodlí není k zahození. Ale hlavní věcí byla rychlost. Když větší rychlost, musí býti i větší síla. A začlo se vesele přidávat milimetrů vrtání i zdvihu, koňské síly skákaly z desítky na desítku, 10, 20, 40. 60 a 100 k.s.
Však bylo také koní třeba; kratičké tonneau, do něhož cestující lezli zadními uzoučkými dvířky a v němž si otloukali na vzájem kolena, ustoupilo dvojitému faetonu, jenž dostal střechu, v němž rozmnožována sedadla. A pak nestačil ani ten, přišly landaulety a konečně limousiny.
Jejich váha vyžadovala mohutných motorů, jejichž karburátory hltaly vědra benzinu: váha drtila pneumatiky. Koupiti automobil vyžadovalo jmění, vydržovati jej otevíralo perspektivu na žebráckou hůl.
Reakce se musila dostavili a dostavila se. Plebiscit Auta jest jejím projevem. Souverenní obecenstvo, kupec, dekretuje úspěch prostředního vozu, který jest vozem už dneška a ještě více zejtřka.
Na dotazník Auta došlo 2 567 odpovědí, z nichž 707 od obchodníků, 580 lékařů, 413 notářů, 167 advokátů, 163 řidičů-mechaniků, 114 studentů, 98 inženýrů, 83 důstojníků, 78 ředitelů garaží, 40 konstrukterů mechaniků, 115 neudává zaměstnání.
Otázky Auta byly různě zodpovídány, nicméně téměř ve všech značná většina vyslovila se pro určitý druh motoru, spojky atd., takže z výsledku hlasování bylo možno sestavili žádaný typ vozu.
Otázky zněly:
Jak silný žádáte motor?
Motor o 6-8 ks. si přálo 176 hlasů, 8-12 ks. 247, 12-16 ks. měl hlasů 1323, 16-20 ks. 617 hlasů, 20-30 ks. 194, 30-50 ks. 24, 50 ks. a více 1 hlas.
Okožený kužel 1298, lamelová spojka 874, magnetická spojka 204, metalické bez bližšího určení 177, různé 22.
Kolik rychlosti?
Dvě rychlosti 13, tři rychlosti 1411, čtyři rychlosti 1023, zvláštní systémy 138.
Převod sily?
Řetězy 653, podélný kardan 1579, transversální kardan 187, převod elektrický 36, řemenem nebo třecí 111, různé 19.
Jste pro nebo proti differentiálu?
Pro 2127, proti 302.
Jaké rozměry pneumatik?
760 X 90 mají 222 hlasy, 810 X 90 mají 304, 815 X 105 mají 982, 870 X 90 mají 81, 875 X 105 mají 211, 880 x 120 dostaly 674, 920 X 120 hlasů 302.
Jste pro stejná kola?
Pro stejná 2413, nestejná (v předu a v zadu) 83.
Jakou žádáte karosserii?
Dvousedadlové 137, dvojitý faeton 2314, zavřenou karossu 92.
Jaké důvody diktovaly vaše odpovědi?
Zkušenost 2523.
Ideální vůz podle této ankety má tyto vlastnosti:
• Síla: 12—16 k. s.,
• 4 válce 80 X 120 mm.,
• zapalování magnetoelektr. se svíčkami,
• cirkulace vody centrifugální pumpou,
• spojka kuželem potaženým koží,
• rychlosti 3,
• přenos síly kardanem,
• differential,
• stejná kola 815 X 105.
Kdo vyrábí »ideální« vůz?
témata článku:
Diskuze k článku „Ideální automobil v roce 1908? Známe výsledky velké ankety mezi tehdejšími řidiči a odborníky“
Další články na podobné téma | ||
---|---|---|
Zapomenutá historie elektromobilů | Jak v roce 1898 vypadala buducnost automobilů? | Jaké to bylo, když se v Praze poprvé objevil automobil? |
zobrazit více článků... |