Ideální automobil v roce 1908? Známe výsledky velké ankety mezi tehdejšími řidiči a odborníky

rubrika: historické články / automobily a motocykly, původně vyšlo: Národní listy - 1908, autor neuveden.
Myslíte, že se za více jak sto let změnily požadavky řidičů na ideální automobil? Výsledky ankety z roku 1908 vám nabízí jedinečnou ukázku toho, jaké vlastnosti měl podle tehdejších řidičů mít dokonalý vůz. Zajímá vás, kolik válců měl mít jeho motor, jaký měl mít počet rychlostí nebo jakou měl mít karoserii?
Následující text pochází z roku 1908

Automobilism: Ideální vůz.

Znáti přání obecenstva jest polovice úspěchu továrníkova a obchodníkova. Jim se také v první řadě zavděčil pařížský Auto, uspořádav dotazníkovou akci, jejímž účelem bylo zjistiti, jakého vozu si obecenstvo přeje.

Zbožné, přečasto bohužel nesplněné přání majitelů prvních automobilů, bylo, jen aby vůz vůbec jezdil, jak, bylo věcí vedlejší. Automobilista byl vděčen za každý kilometr, který vůz šel. Konečně šly všechny vozy; s jídlem vzrostla ovšem i chuť.

Kousek pohodlí není k zahození. Ale hlavní věcí byla rychlost. Když větší rychlost, musí býti i větší síla. A začlo se vesele přidávat milimetrů vrtání i zdvihu, koňské síly skákaly z desítky na desítku, 10, 20, 40. 60 a 100 k.s.

Však bylo také koní třeba; kratičké tonneau, do něhož cestující lezli zadními uzoučkými dvířky a v němž si otloukali na vzájem kolena, ustoupilo dvojitému faetonu, jenž dostal střechu, v němž rozmnožována sedadla. A pak nestačil ani ten, přišly landaulety a konečně limousiny.

Jejich váha vyžadovala mohutných motorů, jejichž karburátory hltaly vědra benzinu: váha drtila pneumatiky. Koupiti automobil vyžadovalo jmění, vydržovati jej otevíralo perspektivu na žebráckou hůl.

Reakce se musila dostavili a dostavila se. Plebiscit Auta jest jejím projevem. Souverenní obecenstvo, kupec, dekretuje úspěch prostředního vozu, který jest vozem už dneška a ještě více zejtřka.

Na dotazník Auta došlo 2 567 odpovědí, z nichž 707 od obchodníků, 580 lékařů, 413 notářů, 167 advokátů, 163 řidičů-mechaniků, 114 studentů, 98 inženýrů, 83 důstojníků, 78 ředitelů garaží, 40 konstrukterů mechaniků, 115 neudává zaměstnání.

Otázky Auta byly různě zodpovídány, nicméně téměř ve všech značná většina vyslovila se pro určitý druh motoru, spojky atd., takže z výsledku hlasování bylo možno sestavili žádaný typ vozu.

Otázky zněly:

Jak silný žádáte motor?
Motor o 6-8 ks. si přálo 176 hlasů, 8-12 ks. 247, 12-16 ks. měl hlasů 1323, 16-20 ks. 617 hlasů, 20-30 ks. 194, 30-50 ks. 24, 50 ks. a více 1 hlas.
Okožený kužel 1298, lamelová spojka 874, magnetická spojka 204, metalické bez bližšího určení 177, různé 22.

Kolik rychlosti?
Dvě rychlosti 13, tři rychlosti 1411, čtyři rychlosti 1023, zvláštní systémy 138.

Převod sily?
Řetězy 653, podélný kardan 1579, transversální kardan 187, převod elektrický 36, řemenem nebo třecí 111, různé 19.

Jste pro nebo proti differentiálu?
Pro 2127, proti 302.

Jaké rozměry pneumatik?
760 X 90 mají 222 hlasy, 810 X 90 mají 304, 815 X 105 mají 982, 870 X 90 mají 81, 875 X 105 mají 211, 880 x 120 dostaly 674, 920 X 120 hlasů 302.

Jste pro stejná kola?
Pro stejná 2413, nestejná (v předu a v zadu) 83.

Jakou žádáte karosserii?
Dvousedadlové 137, dvojitý faeton 2314, zavřenou karossu 92.

Jaké důvody diktovaly vaše odpovědi?
Zkušenost 2523.

Ideální vůz podle této ankety má tyto vlastnosti:

• Síla: 12—16 k. s.,
• 4 válce 80 X 120 mm.,
• zapalování magnetoelektr. se svíčkami,
• cirkulace vody centrifugální pumpou,
• spojka kuželem potaženým koží,
• rychlosti 3,
• přenos síly kardanem,
• differential,
• stejná kola 815 X 105.

Kdo vyrábí »ideální« vůz?


Původní zdroj historického článku:
Národní listy - 1908, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
19. června 2023


Diskuze k článku „Ideální automobil v roce 1908? Známe výsledky velké ankety mezi tehdejšími řidiči a odborníky“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.