Jak obsluhovati máme lokomobily
Poněvadž bylo nás z mnoha stran zvláště od topičů, dotazováno a žádáno o malý návod, tak jej zde podáváme jak nám byl odborníkem zaslán k uveřejnění.
Před každým obsluhováním stroje jest třeba prohlédnouti veškeré části armatury umístěné jak na kotli tak na stroji samém. Roury, je-li kotel trubkový pročistiti a před zatopením prozkoumati, zda-li v kotli dosti vody. Aby pak při zatápěni pára najednou se nevyvinula, jest třeba volně přikládati a oheň neustále v pravidelném stupni udržovati.
Uhlí, jímž se zatápí, má býti známo co do výhřevnosti, tak i do své spekavosti. Palivo, kteréž stejnoměrně kladem na rošt, musí býti občasně načechráváno pohrabáčem, by vzduch neustále dostatečného přístupu měl, ale naproti tomu nesmí býti části roštu pokryta neb tím by mnoho vzduchu studeného vnikalo pod kotel a ten jen zbavovalo jeho výhřevností.
Aby uhlí čerstvé nepřicházelo úplně studené na oheň, jest třeba toto vždy na straně roštu nechati ležeti a pak volně do ohně shrabovati. Topeniště není radno zbytečně otevírati neb studený vzduch jest na ujmu žáru i soustavy kotelní. V tom případě jest vždy dobře, když na tu chvíli zavřeme plameník.
Abychom kotel neustále čistý od nečistot jako jest kotelní kámen měli, jest třeba tento jednou měsíčně proliti řádně vodou a kámen odklepati. Mazati stroj sluší pravidelně a vždy olejem k tomu se hodícím; olej v tomto případě má býti co možná čistý a laciný. Veškeré šrouby jak u ložisek, ucpávek, exentrů a tyčí olejničních buďtež před puštěním stroje náležitě prohlédnuty a utaženy. Šrouby u regulátoru musí miti dvojité matky (contramatky).
Před spuštěním stroje budiž veškeré kohoutky u válce otevřeny, by vcházející pára předehřála celý válec a tím kon-densování vody co možno z počátku zabráněno bylo. Vidíme-li, že stroj již žádanou rychlostí se pohybuje a vyfukuje kohoutky suchá pára, můžeme tyto uzavřití. Regulátor musí býti pozorován, aby stroj šel pravidelně a pára stojnoměrně vyfukovala.
Výfukovou páru jest dobře sváděti do nějaké nádoby s vodou napájecí, není-li u stroje kondensátor. Při pracující lokomobile v měsících zimních neb v chladných místnostech, jest záhodným, by veškeré roury vedoucí páru, dále parní válec a čerpací napáječka obaleny byly hmotou chránící neb slamou. Hmoty různých sloučenin podáváme v minulém ročníku skorem v každém čísle našeho listu.
Po ukončení práce jest třeba oheň odstraniti a páru z kotle nechati uniknouti. Veškeré části armatury buďtež pak náležitě očistěny.
témata článku:
Diskuze k článku „Jak obsluhovat parní lokomobilu? Máme pro vás návod“
Další články na podobné téma | ||
---|---|---|
Zapomenutá historie elektromobilů | Jak v roce 1898 vypadala buducnost automobilů? | Jaké to bylo, když se v Praze poprvé objevil automobil? |
zobrazit více článků... |