Milá paní, jak dlouho kupujete pár střevíců?
Již jste někdy přemýšlely o tom, kolik času ztrávíte v prodejnách textilií nebo obuvi? Již jste myslely na to, jaké chvíle připravujete prodavačce či prodavači, když před vás háže balík látky za balíkem? Nebo když rozbaluje krabici za krabicí se střevíci?
Tato otázka zdála by se zbytečnou, protože přece při kupování hledáme tak dlouho, až jsme spokojeni. Ale tato otázka není zbytečnou pro obchodvedoucího, neboť podle toho, jak dlouho kupujete, musí mít v obch. prodavače.
Vybíráte-li příliš dlouho, pak nemůže obsloužit jeden prodavač tolik zákazníků, jako kdybyste byli s nákupem brzo hotovi.
Tak pan obchodvedoucí zjistil, že v jedné filiálce stačil s deseti prodavačkami. V druhé čtvrti města, kde byli jiní zákazníci, měl také deset prodavaček, ale obchod v prodejně vázl a obrat byl daleko menší, než v první.
A proč? Tam lidé dlouho vybírali.
Nejprve pan obchodvedoucí působil na děvčata, aby se rychleji otáčela, rychleji obsluhovala zákaznice, ale na druhý týden se přesvědčil, že to nic nepomohlo.
Musel se svěřit psychotechnickým zkušebnám, aby vyšetřily, kde by mohla být příčina neúspěchu prodavaček druhé filiálky.
— A za čtyři týdny, když kancelář provedla všechny zkoušky, obdržel obchodvedoucí zajímavou tabulku: Ukazovala, jak dlouho průměrně člověk, ať muž či žena, z různých sociálních vrstev vybírá obuv při nákupu.
Zjistilo se, že muži si obyčejně dají předložit pět párů bot, než se rozhodnou pro určité. K tomu potřebují průměrně čtvrt hodiny. Ženy však si vyberou jeden pár teprve z devíti a to ještě za půl hodiny. A ještě je tam zajímavá číslice. Nejrychlejší nákup se stal za tři minuty, nejdelší trval hodinu. Ta žena, která kupovala celou hodinu střevíce za 49 Kč, jistě nemá slitování s prodavačkou.
Z této tabulky zjistil obchodvedoucí, kolik musí mít prodavaček ve filiálce uvnitř města a kolik jich musí být ve filiálce předměstské. Tam i onde je jiný druh zákazníků a obchod-vedoucímu musí záležet na tom, aby ty jak tam, tak i onde obsloužil stejně dobře, stejně přívětivě a stejně rychle.
témata článku:
Diskuze k článku „Jaké škody dokáže obchodníkovi způsobit nerozhodný zákazník?“