V dílně na aeroplany.
Rychlý a nezadržitelný je vzrůst aviatiky a průmyslu s ni spojeného.
V čele všech národů kráčí Francie, kde je již dnes několik závodů, které zabývají se výhradně konstrukcí aeroplánů a jejich součástí, a zasílají interesentům ilustrovaný katalog svých letadel.
Nejdůležitější součástí letadla je motor bezpečný a správné fungující. Továrny aeroplanové se výrobou motorů nezabývají.
Pro konstrukci kostry mají význam jen některé kovy. Hliníku užívá se málo pro jeho malou pevnost. Velmi důležitou je ocel, která vzdoruje výborně tahu, ohybu a krouhní; zvláště je to ocel niklová, chromová a vanadiová, pak bronz křemíková.
Nejdůležitější je však pro kostru dřevo. Od bambusu bylo upuštěno, poněvadž spojeni jeho není spolehlivé Nejhojněji užívá se dnes americké jedle, dřeva jasanového a topolového. Kostra nosných ploch je pokryta plátnem kaučukovým.
Vrtule ujímají se nyní dřevěné, jsou nejvýhodnější, ale také nejdražší. Hlavní úlohu v dnešních továrnách na aeroplany hraje tedy dřevo.
Cena aeroplanů jest stále ještě značná. Jednoplošník »Antoinette«, 50 HP stoji 25.000 franků, se 100 HP pak 40.000 franků. Tyto ceny potrvají ještě delší dobu, ač posavadní letadla nejsou ještě tím, čím býti mají a čím také budou.
témata článku:
Diskuze k článku „Letectví v roce 1910: Z čeho se vyrábí letadla?“