Počty a nauka o tvarech měřických.
Účel: Žáci naučtež se jistě a obratně řešili a to ústně i písemně, praktické úkoly početní; ať dovedou měřiti i vypočítávati plochy a tělesa v obecném životě často se naskytující a nechť poznají základy jednoduchého účetnictví.
První třída.
Čtyři základní způsoby počítání v číselném oboru od 1 do 15 ústně i písemně; peníze, míry a váhy, pokud jejich rozdělení zakládá se na soustavě desetinné. Ústního počítání budiž zvlášť pilně hleděno.
Druhá třída.
Čtyři základní způsoby počítání v číselném oboru od 1 do 100 ústné i písemné. Peníze, míry a váhy, pokud jejich rozdělení zakládá se na soustavě desetinné. Počátky počtů zlomkových. Ústního počítání budiž zvláště pilné hleděno.
Třetí třída.
Čtyři základní způsoby počítání v číselném oboru od 1 do 1000. Pokračování v počátcích počtů zlomkových. Počty sousudkové. Ústního počítání budiž dále zvláště pilně hleděno.
Čtvrtá třída.
Čtyři základní způsoby počítání celistvými čísly i desetinnými zlomky. Pokračování v nauce o penězích, měrách a vahách. Počítání čísly vícejmennými a obyčejnými zlomky, často se naskytujícími. Počty sousudkové. Ústní počítání.
Pátá třída.
Dělitelnost čísel. Proměňování obyčejných zlomků v desetinné a desetinných v obyčejné. Proměňování vícejmenných čísel ve zlomky obyčejné nebo desetinné a opáčně zlomků v čísla vícejmenná.
— Čtyři základní způsoby počítání celistvými čísly i zlomky, čísly pojmenovanými i bezejmennými. Počty sousudkové. Ústní počítání.
Šestá třída.
Pokračování v počítání celými čísly, zlomky desetinnými i obyčejnými, při čemž užíváno budiž nejobvyklejších výhod početních. Zkrácené násobení. Počty sousudkové. Měření a vypočítávání ploch. Ústní počítání.
Sedmá třída.
Druhá mocnina a druhá odmocnina. Počet úrokový, rabattový a lhůtový. Počet spolkový. Pokračování v měření a vypočítání ploch. Měření a vypočítávání těles. Ústní počítání.
Osmá třída.
Počet řetězový. Počet procentový, a kterak se ho užívá při vypočítávání cen zboží. Redukce mincí a vypočítávati diskont směnečný. Základové jednoduchého účetnictví v praktických příkladech. Pokračování v měření a vypočítávání ploch a těles. Ústní počítání.
Na školách dívčích budiž obzvláště přihlíženo ku potřebám domácnosti.
témata článku:
Diskuze k článku „Matematika na základní škole v roce 1894: Méně teorie a více počítání s penězi!“