Zamezení postranního kluzání kol automobilu
Zajímavým jest na příklad Williamův přístroj, jehož úkolem jest zameziti postranní klouzání kol automobilů v zatáčkách na hladkých cestách.
Každý si snadno dovede představiti nebezpečí, jež hrozí automobilu jedoucímu značnou rychlostí v zatáčce; tu z pravidla přemáhá odstředivá síla tíži a automobil klouže vzdor opačnému řízení směru ke vnějšímu obvodu silnice.
William odstraňuje toto nebezpečí velmi jednoduchým přístrojem, který se dá na každý automobil snadno přidělati. Jsou to dvě ocelové tyče, upevněné jedním koncem na ose zadních kol; druhé, volné konce tyčí opatřeny jsou malými kolečky tvaru čočky.
Při jízdě po rovné silnici složeny jsou tyče pod vozem; jakmile však přijede vůz do zatáčky, spustí se tyče, jejichž čočkovitá kolečka se zaryjí do půdy.
Poněvadž pak se dají tyče otáčeti jen v rovině rovnoběžné s podélnou osou vozu, jest jakákoliv úchylka jejich ve směru kolmém na směr jízdy vyloučena, tím pak též klouzání kol zamezeno.
témata článku:
Diskuze k článku „Pradědeček automobilových ESP stabilizačních systémů“