Pohádky
Pohádky, dobře vypravované, jsou tak jako báchorky důležitým prostředkem vychovatelským. Platí o nich totéž co o báchorkách, ač mají vyšší ještě úkol.
V mnohých pohádkách lze dítě o pravdách světa, o zákonech přírody beze všech obtíží poučiti a tyto základy bývají dobrou půdou pro celý budoucí život. Správné vědění o světě, nefantastické, nefrázovité, hluboké, pravdivé poznání s otevřenýma očima je největší síla na světě.
Je třeba urovnati dítěti rovnou cestu k moudrosti, skutečnosti tak, aby se mu nestalo, že pozná svět falešně a pak zklamáno probudí se ze lži k pravdě, když je již pozdě. Podle toho měřítka třeba voliti pohádky, které mají býti jakousi průpravou pro dítě, nežli začne do školy choditi. Pak ovšem nesmí matka přestati.
Pak jest jejím úkolem, aby si uvědomila, jakého druhu pohádky dětem ve škole se povídají, a má se podle nich pak říditi, neboť by bylo pochybeno, kdyby se mělo doma zvrátiti, co se ve škole dítěti vštěpovalo.
Vypravují se dnes dětem pohádky i mimo dům a školu, doprovázejí se promítanými obrazy, představují biograficky, to vše musí jaksi tvořiti jeden organický celek.
Vypravování pohádek je jeden z krásných, ale dnes častěji už zanedbávaných nebo nechápaných úkolů matčiných, úkolů, jimž by se žádná matka neměla vyhýbati; měla by to považovati za takovou potřebu jako denní chléb, jejž děcku dáti musí.
Jeť pohádka pro dítě chlebem duševním, a nedostává-li se tohoto, duše jeho hladoví. Matce to velice usnadňuje bohatá pohádková literatura.
témata článku:
Diskuze k článku „Proč je důležité, aby rodiče vyprávěli svým dětem pohádky?“