Nákupy zboží, a to nejen elektroniky, oblečení, ale v
poslední době už i nábytku,
strojů, materiálu či nářadí
se stále více přesouvají do internetových obchodů. Svět se nepřetržitě
digitalizuje, všimli jste si že?
Dnes si patrně už neumíme představit den, kdy neotevřeme
internetový vyhledávač. A bylo by bláhové předpokládat, že dojde k obratu.
Právě naopak, technický pokrok bude nadále gradovat a online život si jistě
zachová minimálně stejné postavení jako dosud.
Nákupy online jsou v kurzu
Založení e-shopu je ve srovnání s kamennou prodejnou nejen finančně zajímavější a organizačně snadnější, ale také existenčně jistější. Data uvádějí, že v České republice za rok 2016 působilo už 38 500 e-shopů a jejich obrat stoupl o 24 procent. V současnosti existuje internetových obchodů již bezmála 50 tisíc
Čísla budou i nadále růst, protože lidé začínají online nakupování upřednostňovat i v důsledku koronavirové pandemie. Během ní se totiž podstatně rozrostl internetový prodej nejen na tradiční rychloobrátkové segmenty, jako je výše zmíněná elektronika, kosmetika, obuv či oblečení.
Nejen v důsledku restriktivních opatření zaznamenali zvýšené obraty i hobby markety, prodejci stavebnin, kancelářského nábytku a vybavení, ale i průmyslového zboží.
Celé situaci nahrává nejen rozšíření internetu a jeho
dostupnost, ale do jisté míry i pohodlný styl života, lákavější ceny, výhodné
akce i snaha ušetřit volný čas. V poslední době ovšem rezonuje také
bezpečnostní faktor. Mnoho lidí opustilo kanceláře a zůstalo v uplynulém období
na home office. Práce z domova byla ve valné většině případů doporučována z
důvodu bezpečnosti
a dodržení hygienických pravidel.
Jak internet mění podnikání
Již delší dobu se ukazuje, že firma prodávající či distribuující určité zboží pouze v kamenném obchodě je vlastně mrtvá. V dnešní době je nutné fungovat na obou platformách. Díky dalším online pomůckám, jako jsou různé srovnávače či zbožové vyhledávače, se dá snadno dostat do povědomí zákazníků, kteří logicky rozšiřují reklamu a obecné povědomí o produktech té které firmy.
Dle průzkumů však poslední období ukázalo, že například celá třetina z uvedeného počtu e-shopů vnímala negativní dopad celé situace na své obchodování. To vše samozřejmě v závislosti na sortimentu a na vlastních kamenných prodejnách. Na jednu stranu zákazníci začali klást větší důraz na známost značky a důvěryhodnost obchodu. Na druhé straně měly velkou výhodou, zejména větší e-shopy, které navíc disponovaly kamennými prodejnami, kde bylo možné si objednávku vyzvednout.
Z důvodu pandemie lidé trávili více času doma a hledali
způsob, jak se zabavit. Segment filmů, knih a her tak meziročně zaznamenal růst
47 procent. Prodeje sportovního zboží si oproti předchozímu roku polepšily o 43
procent, vybavení pro dům a zahradu vzrostlo o 38 procent. Výrazně vyskočily
též prodeje dezinfekcí a úklidových
prostředků.
Důraz na skladování a distribuci
Češi si pochopitelně navykli více nakupovat on-line potraviny a nápoje, jejichž prodeje oproti předchozímu roku stouply o 45 procent. Nejen jejich prodej, ale celkově nárůst internetových obchodů zvýšil nároky na skladování a rychlé distribuční sítě.
Pokud v kancelářských profesích zůstávali zaměstnanci na práci z domova, pak ve výrobě, ale i v různých dalších provozovnách a dílnách pokračovala prezenční práce, byť částečně omezovaná směnným provozem v rámci bezpečnostních opatření.
A právě v důsledku rozšířených nároků na lepší logistiku ve skladech došlo i k přesunu pracovníků z oborů, jejichž činnost byla z důvodu pandemie zcela utlumena právě do sektoru skladování, logistiky nebo balení zboží.
Článek není historický text a informace v něm uvedené nemusí vyjadřovat názory redakce.