Nová pneumatická obruč „Invictus“.
Pneumatika jest jednou z nejchoulostivějších součástí automobilu, a konstruktéři snažili se ode dávna učiniti ji neproniknutelnou a nesklouzavou.
Často bylo již pomýšleno na to, odstraniti pneumatickou obruč vůbec a nahraditi ji buď plnou kaučukovou obručí, neb kaučukem porovitým. Pokusy tyto nesetkaly se však s úspěchem, poněvadž odstraněním vzduchové vložky vzala by se kolům veškerá jejich pružnost. Proto setkáváme se stále s pneumatickými obručemi vzdor jejich četným vadám.
Odstraniti pak tyto vady bylo předním úkolem vynálezců a bylo k tomu cíli sestrojeno množství různých vzorů.
Zejména setkáváme se často s upotřebením vzduchové vložky, rozdělené na množství menších prostorů na sobě nezávislých, kterýžto způsob připomíná zařízení vzduchových příhrad ve dvojitých stěnách námořních lodí, majících za účel zvětšiti jejich bezpečnost.
Význačným zástupcem tohoto druhu pneumatik jest obruč zvaná »Invictus«.
Její charakteristickou vlastností jest úplná samostatnost každé z jednotlivých vzduchových přihrádek, které mohou býti kdykoli jednotlivě vyňaty a novými nahrazeny, když byly poškozeny.
Jak z obrázku našeho zřejmo, sestává pneumatika Invictus z kaučukové obruče, opatřené dutinami vejcovitými, provedenými těsně vedle sebe.
Do těchto dutin pak vložena jsou dutá kaučuková vejce, naplněná vzduchem hermeticky uzavřeným. Vejce tato měří 7 cm podle osy dlouhé, 15 cm podle krátké.
Obruč, která je objímá, jest rozštěpena na vnitřním svém obvodu, takže se dá, když byla s kola sejmuta, snadno rozevříti a pneumatickými vejci naplniti. Na to se sevře a vloží opět na kolo. Jest to podobný pochod, jako při nasazování obyčejné pneumatiky s duší na kolo bicyklu. Někdy bývá ještě štěrbina v obruči zalepována pruhem gumované látky. Vzduchová obruč takto upravená obejmuta jest ještě pláštěm, zapadajícím do vrubů ráfku, jako při každé jiné pneumatice.
Výhoda této obruče zřejma jest na první pohled, neboť i pro případ, že by některá přihrádka vzduchová (gumové vejce) byla porušena jakýmkoli způsobem, není třeba jízdu přerušiti, poněvadž zbývajicí netknuté přihrádky činí obruč vždy ještě dosti pružnou.
Teprve na větší některé zastávce provede automobilista nutnou opravu. Sejme totiž pomocí zvláštního přístrojku, sestávajícího ze dvou spojených pak, montovaných na ose povozu, plášť i s pneumatickou obručí a nahradí poškozené vejce novým. Celá tato oprava vyžaduje za pomoci zmíněného přístrojku pouze několik minut času.
témata článku:
Diskuze k článku „Revoluční pneumatika, kterou nezastaví žádný defekt“
Další články na podobné téma | ||
---|---|---|
Zapomenutá historie elektromobilů | Jak v roce 1898 vypadala buducnost automobilů? | Jaké to bylo, když se v Praze poprvé objevil automobil? |
zobrazit více článků... |