Revoluční pneumatika, kterou nezastaví žádný defekt

rubrika: historické články / automobily a motocykly, původně vyšlo: Věda a práce - 1903, autor neuveden.
Obáváte se píchlé pneumatiky, která by vám pokazila výlet autem nebo na kole? Článek z roku 1903 vám popíše geniální princip fungování bezpečnostní pneumatiky Invictus, se kterou můžete pohodlně pokračovat v jízdě i po úniku vzduchu.
Následující text pochází z roku 1903

Nová pneumatická obruč „Invictus“.

Pneumatika jest jednou z nejchoulostivějších součástí automobilu, a konstruktéři snažili se ode dávna učiniti ji neproniknutelnou a nesklouzavou.

Často bylo již pomýšleno na to, odstraniti pneumatickou obruč vůbec a nahraditi ji buď plnou kaučukovou obručí, neb kaučukem porovitým. Pokusy tyto nesetkaly se však s úspěchem, poněvadž odstraněním vzduchové vložky vzala by se kolům veškerá jejich pružnost. Proto setkáváme se stále s pneumatickými obručemi vzdor jejich četným vadám.

Odstraniti pak tyto vady bylo předním úkolem vynálezců a bylo k tomu cíli sestrojeno množství různých vzorů.

Zejména setkáváme se často s upotřebením vzduchové vložky, rozdělené na množství menších prostorů na sobě nezávislých, kterýžto způsob připomíná zařízení vzduchových příhrad ve dvojitých stěnách námořních lodí, majících za účel zvětšiti jejich bezpečnost.

Význačným zástupcem tohoto druhu pneumatik jest obruč zvaná »Invictus«.

Její charakteristickou vlastností jest úplná samostatnost každé z jednotlivých vzduchových přihrádek, které mohou býti kdykoli jednotlivě vyňaty a novými nahrazeny, když byly poškozeny.

Jak z obrázku našeho zřejmo, sestává pneumatika Invictus z kaučukové obruče, opatřené dutinami vejcovitými, provedenými těsně vedle sebe.

Do těchto dutin pak vložena jsou dutá kaučuková vejce, naplněná vzduchem hermeticky uzavřeným. Vejce tato měří 7 cm podle osy dlouhé, 15 cm podle krátké.

Obruč, která je objímá, jest rozštěpena na vnitřním svém obvodu, takže se dá, když byla s kola sejmuta, snadno rozevříti a pneumatickými vejci naplniti. Na to se sevře a vloží opět na kolo. Jest to podobný pochod, jako při nasazování obyčejné pneumatiky s duší na kolo bicyklu. Někdy bývá ještě štěrbina v obruči zalepována pruhem gumované látky. Vzduchová obruč takto upravená obejmuta jest ještě pláštěm, zapadajícím do vrubů ráfku, jako při každé jiné pneumatice.

Výhoda této obruče zřejma jest na první pohled, neboť i pro případ, že by některá přihrádka vzduchová (gumové vejce) byla porušena jakýmkoli způsobem, není třeba jízdu přerušiti, poněvadž zbývajicí netknuté přihrádky činí obruč vždy ještě dosti pružnou.

Teprve na větší některé zastávce provede automobilista nutnou opravu. Sejme totiž pomocí zvláštního přístrojku, sestávajícího ze dvou spojených pak, montovaných na ose povozu, plášť i s pneumatickou obručí a nahradí poškozené vejce novým. Celá tato oprava vyžaduje za pomoci zmíněného přístrojku pouze několik minut času.


Původní zdroj historického článku:
Věda a práce - 1903, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
19. června 2020


Diskuze k článku „Revoluční pneumatika, kterou nezastaví žádný defekt“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.