Náhrada za pneumatiky.
Různé listy přinášejí zprávu, že Jiří Westinghouse, bývalý předseda Westinghouse Company, vynalezl pneumatické péro, které prý je s to nahraditi posavadní pneumatické obruče automobilů.
Vynálezce hodlá svůj již patentem chráněný vynález vyráběti ve vlastních továrnách. Má býti zřízena továrna, která bude zaměstnávati šest tisíc dělníků.
Pokud jsou tyto naděje oprávněny, ukáže se teprve tím, jak se nový vynález osvědčí.
Jak známo, dějí se již od počátku používání pneumatiky pokusy zjednati za ni náhradu, posud se to vlak prakticky nepodařilo. Povzbuzující pokusy, které se učinily ve Francii se soutěžemi, měly sice úspěch, ale věc nadobro pak uvázla.
Četné automobily startovaly při těchto soutěžích s koly bez pneumatik a bylo dokonce dosaženo průměrné rychlosti 60 km. za hodinu. Všichni, kdož s těmito koly bez pneumatik jeli, prohlašovali, že se jim zdá pružnost úplně dostatečnou.
Denní a odborné listy psaly o soutěžích a přinášely vyobrazení osvědčených vynálezů, ale pak vše utichlo a dnes není nikde viděti automobil bez pneumatik.
Je ovšem nepochybno, že by se automobilismu nesmírně prospělo, kdyby se mohl zbaviti pneumatik, které se tak snadno poškodí, ale zdali se to někdy podaří, lze vzhledem ke zvláštnímu účinku pneumatik sotva očekávati.
témata článku:
Diskuze k článku „Rok 1911: Nová revoluční pneumatika, díky které se řidiči už nemusí bát defektu“