60 milionů hozeno do starého železa?
»Neue Wiener Journal« přináší sensační zprávu, že první rakouský dreadnought je neupotřebitelný.
Zfušovaný 60milionový kolos »Viribus Unitis« je prý hlavní příčinou, že přístavní velitel v Pulji, admirál Ripper odstoupil z úřadu pro »nespokojenost« ve službě.
Při konstrukci lodi dopustili se zodpovědní inženýři hrubých chyb, které nelze dnes napravit. Jedná se o váhu dvanácti obrovských děl, z nichž každé váží 54.000 kilogramů. Tato váha vzata byla do vypočítání váhy lodi vzhledem k jejímu ponoru. Zapomnělo se však na váhu dvanácti velikých »sedel« kovových, na nichž děla spočívají.
O 240 tisíc kilogramů je loď nad rozpočet zatížena, její ponor je tedy mnohem větší, tím samým zmenšena rychlost v jízdě a velice stiženo různé důležité manévrování. Inženýři marně lámou si hlavy, jak zbaviti vodního kolose přítěže 240 tisíc kilogramů, ale stěží se jim podaří zameziti katastrofě.
Pomýšlí prý se na to, vypraviti loď lehčími děly, tenčími pancéřovými plotnami, ale pak to nebude »Neboj se«, nýbrž krvavě zaplacený, kletbami zbudovaný, zmrzačený vrak, ploužící se modrými vlnami Adrie.
Oficiósně se zpráva o neupotřebitelnosti dreadnoughtu vyvrací, ale zmíněný vídeňský list stojí na svém a připomíná, že italský »Neboj se«, jménem »Dante Alighieri«, je zrovna tak moderně a bezvadně vypraven, jako náš »Viribus Unitis«.
Zdá se nám, že dle hoře zmíněného hesla řídili se upíři státu, kapitalistické hyeny a spojenými silami se obohacovaly. Škodovy akcie následkem těchto pověstí poklesly.
Poznámka redakce Bejvávalo.cz:
Problémy uváděné v článku z roku 1912 se nakonec podařilo vyřešit a rakousko-uherské lodě třídy dreadnought v naší armádě několik let úspěšně sloužily.
témata článku:
Diskuze k článku „Rok 1912: Naše nejnovější bitevní loď není díky českým dělům schopná boje!“