Jak pracují moderní modní domy.
V přepychových lázních na Rivieře je viděti pravidelné mnoho lidí, pro které nemá ani modré nebe ani modré moře půvabu.
Jejich celá práce záleží v tom, že od rána do večera pozorují své spolubližní, hlavně ovšem dámy, a při tom si dělají poznámky. To jsou tak zv. modní vyzvědači, kteří pracuje pro největší modní závody.
Ovšem, že nejsou to Francouzi, nýbrž zástupci jiných národů, kteří mají za úkol rozšířiti výrobky francouzského vkusu do svých zemí. Ovšem, že nejde tu vždy o otrocké napodobení francouzských modelů, nýbrž někdy jen o základní ideje a nápady, které se pak provedou s vlastním vkusem.
Největší modní závody světové na př. v Londýně neb v New Yorku podobají se vnitřní svojí organisací více úřadům, než obchodům. Pro prodej je důležité oddělení reklamní. k němuž náleží též dekorování skříní. Prodej se musí úplně přizpůsobiti potřebám obecenstva.
Při tom nestačí říditi se pokračující roční dobou, nýbrž jakmile se reklamní oddělení dozví. že prodáno bylo na př. mnoho koupacích obleků, soudí z toho, že saisona koupací předčasně započala; dá několik oken dekorovati koupacími kostymy a podobnými věcmi a dělá obrovskou reklamu všemu, čeho je třeba ke koupání.
Největší modní závod v New Yorku, Wanamaker, má své zpravodaje i v cizích domech a tito informují jej o všech událostech, pokud se týkají obchodu. Ba nechybí tu ani kritika, kterou bývá pověřena některá vynikající vkusem a smyslem pro obchod.
Její úkol záleží v tom, že se vmísí před výkladní skříní mezi dámy, poslouchá jejich poznámky, a zapřádá s nimi hovor o tom neb onom předmětu a dovídá se. jak to či ono mělo by se změniti.
Mimo to je sama v závodě činná a pozoruje, jak prodávající vycházejí vstříc přání kupců. Velké obtíže působí mnohým závodům otázka personálu.
Za obyčejné doby stálý personál stačí. Jakmile však nastane rušnější období, na př. jarní, musí se přibírali výpomoc. Jeden londýnský závod rozřešil tuto otázku velice rozumně.
Mezi prodavačkami se jich totiž ročně mnoho provdá a ty pak jsou pro závod ztraceny. Závod vede seznam jich a jakmile uspořádá nějaký výprodej, obrací se ke svým provdaným prodavačkám o výpomoc. Tyto většinou na několik dní zase rády přijdou.
témata článku:
Diskuze k článku „Rok 1912: Zákulisí největších módních značek“