Paříž se amerikanisuje.
Pařížští obchodníci po válce používají různých amerických způsobů, aby upozornili obecenstvo na předměty, jež prodávají. Za války bylo v Paříži mnoho Američanů a čiperní Pařížané leccos jim odkoukali.
Tak velký obchodní dům s obuví postavil v prodejních místnostech mahagonový stolek, na němž v krásné křišťálové nádobě jsou dobré cigarety. Na stolku leží nápis: Račte si vzíti cigaretu! Kolem stolku rozestavena jsou pohodlná křesla. A zákazníci, zatím co ti, kdož dříve přišli, jsou obsluhováni, se posadí a trpělivě čekají, pokuřujíce cigaretu.
Jinde zase jsou v krabičkách cakesy, jež čekajícím jsou k disposici. V některých módních salonech zdarma podávána je grenadina a cukroví, zatím co manekýnky předvádějí nové vzory.
Velké závody krejčovské opatřují zdarma ruským princeznám a kněžnám, jimiž se Paříž hemží, nejnovější úbory. Kromě toho jim poskytuji diskretně prostředky, aby mohly navštěvovati nejpřednější společenské salony.
Mezi řečí připomene dáma takto angažovaná, že dává si šíti v tom neb onom závodě, čímž reklamního účelu dosaženo.
Ba někteří obchodníci s obrazy vyvěšují v salonech obrazy, které hostitelka nenápadně pochválí a pak obětavě přítelkyni přenechá. Rozumí se, že obchodník musí zaplatiti slušnou provisi.
témata článku:
Diskuze k článku „Rok 1923: Paříž se mění, mohou za to Američané a bolševická revoluce v Rusku“