Turistika na kole
V době, kdy přibývá motorových vozidel den co den, zdá se pokus o propagaci turistiky na kole ne-li směšným, tedy aspoň nečasovým. Ve skutečnosti mají se věci jinak.
Předně jsou motorová kola a všelijaká ta malá a nejmenší auta a cyclecary přes to, že se o nich tvrdí, že se prodávají za lidové ceny, v nákupu i provozu ještě tak drahá, že jsou u nás dostupna sotva jednomu ze statisíce. Ale i kdyby jejich ceny klesly neočekávaně tak značně, že by si mohl i u nás každý druhý člověk koupit automobil, nepozbyla by turistika na kole svého významu a půvabu.
Předně proto, že jest jízda na kole skutečným sportem ve smyslu tělesného pobybu, za druhé proto, že motorové vozidlo, zvané také králem silnice, jest zároveň jejím otrokem, jsouc na ni odkázáno.
Kdežto cyklista není na silnici vázán, může jezditi směle po polních a lesních cestách a pěšinách a může konečně, odhodlá-li se delší dobu kolo vésti, po případě i kousek nésti, vniknouti se svým dopravním prostředkem skoro všude, kam se jinak dostane jenom turista pěší, cesty vysloveně horské ovšem vyjímaje.
Na Javořině, na Pustevnách, na Devíti skalách se ovšem cyklisté nehemží, ale nejsou ani tu vzácností a špatně by rozuměl turistice na kole, kdo by je měl za blázny. Ovšem, zjevil se motocykl i na Sněžce a nedávno projelo auto celým hřebenem Krkonoš, ale tu šlo výhradně o cesty reklamní, nikoliv o turistiku.
Soukromý majitel se neodváží vydávati motor, péra a pneumatiky svého motorového vozidla takovým zkouškám, nehledě ani k tomu, že motocyklový výlet na Sněžku předpokládá řidiče mimořádně vyspělého.
Vyloučíme-li tedy z oboru turistiky na kole tury výslovně horské, nebo řekněme snad ještě přesněji horolezecké, můžeme skoro říci, že turistika na kole v sobě spojuje krásy i výhody turistiky pěší s předností rychlejšího pohybu na dobrých cestách.
Tím stává se denní akční radius turisty na kole nepoměrně větším než je akční radius turisty pěšího, aniž při tom pozbyl cyklista výhod pěšákových.
Dnes, kdy turistika oživla, u nás vlastně teprve vznikla a do nejširších vrstev pronikla, bylo by hříchem zanedbávati turistiku na kole, která všem, kdo chtějí v poměrně krátké době poznati větší oblast zevrubně, nebo kdo chtějí za krátkou dobu zcestovati delší trať, poskytuje všechny výhody k poznání nejvzdálenějších částí vlasti i ciziny, neodlučujíc je při tom od těsného styku s přírodou a lidem.
Proto prorokuji turistice na kole stejný rozmach v nejbližších letech, jakého se dožila po převratu turistika pěší.
témata článku:
Diskuze k článku „Rok 1925: Proč má jízda na kole budoucnost?“