Cvičebními kursy pro kočí bude znemožněno nelidské týrání koni!
Jednejme po vzoru ciziny. Zase nastávají trapné scény na ulicích, jež mají silnější stoupání a na rozmoklých blátivých půdách, kde se kola vozů hodně naložených zařezávají do země. Čeledínové křičí a hulákají, koně se vzpínají při zabírání těžkého nákladu, soucitní lidé prchají nebo zakročují...
Nesčetněkráte bylo žádáno, aby kočové se svěřenými zvířaty jednali rozumně a po lidsku, by nebylo příliš nakládáno na vozy. zejména s pískem, cihlami, uhlím, železem a p., ale marné. Pokud nerozmohou se nákladní auta tak, aby nemusilo býti k tahu používáno koní, nebude lépe.
Jsou závody, které mají silné tahouny a hledí k tomu, by kočové s nimi jednali náležité; zejména koně našich pivovarů, firem uhelných a špeditérů vypadají dobře a táhnou zvolna sice, ale vytrvale a důrazně, že je radost na ně pohledět.
Jenže v Praze a v předměstích jest veliký počet povozníků, kteří mají koně slabšího rázu a zaměstnávají namnoze čeledíny méně zkušené, někdy i nahodilé, kteří právě chováním svým zavdávají podnět ke stížnostem.
Tomu dalo by se snad odpomoci zavedením povinných kursů pro kočí a čeledíny. Vždyť v každém oboru dnes vyžaduje se jistá znalost. A tak i k zacházení s koňstvem a s povozy třeba jest zkušeností a to nemalé, protože kůň má zvláštní vlastnosti, jež se dají jen delším zkoumáním zjistili.
Proto v jiných zemích zavedeny jsou přednášky a kursy pro čeledíny a závozníky, v nichž se nastávající kočové poučují o výživě koní a jich správném opatrování v konírnách a při jízdě.
V Německu jsou kursy několikanedělní, ba někdy až tříměsíční a to i pro ty, kteří od mládí s koňmi zacházeli. V každém skoro okrese jest spolek majitelů koní nebo jednota pro chov koní, jez kursy pořádají a financují, lásku ke koním budí, prodej a koupi obstarávají a pod. Absolventům kursů dává se přednost při najímání čeledínů a povozníků, od nichž pak se žádá, aby druhy své ve stejném povolání poučovali a cvičili.
U nás jest Klub pro chov koní v Praze, v Karl. Varech, Ústí n. L., Liberci, Brně atd., ale členům klubu běží hlavně o koně dostihové a nikoli o koně domácí, k tahu používané. Uvážíme-li, že jest v Čsl. republice koní několik set tisíc a že jsou bohatší rolnické obce, zvláště na Moravě, ve kterých se nalézá 200 koní i více, takže přibližná cena těchto koní v jediné osadě činí několik milionů Kč, usoudíme, jak důležito jest, aby věnována byla této věci náležitá péče.
Co jest platno navěšovati na koně krásné postroje, mosazné třpytné přasky, misky a kroužky, mazati řemení tukem, zaplétati koňům hřívu a ocasy, chystali pro ně pěkné postraňky a zdobná udidla, když jinak zevnějšek koně svědčí o tom, že člověk neumí s ním zacházeti, neboť ho pronásleduje, bije a týrá?
Námitka, že kůň znenáhla vymizí, jest snad oprávněna; ale pokud koní ve městech i na venkově k vození nákladů, k orání a jiným pracem hospodářským se používá, jest nezbytno, aby ti, jimž koně jsou svěřeni, těmto ušlechtilým zvířatům rozuměli a s nimi dobře zacházeli.
A poučení náležitě poskytnouti mohou jen správně vedené kursy, jež by měly býti i pro venkovské i pro městské kočí a čeledíny závazné a povinné. Jak by měly býti uspořádány, o tom mělo by se vysloviti ministerstvo zemědělství.
Kursy takové, v jiných zemích již zavedené, mohou nám sloužiti za příklad a vzor, který si podle svých zvláštních potřeb můžeme upraviti a našim poměrům přizpůsobiti. Užitek z toho, o tom není pochyby, bude mnohonásobný.
témata článku:
Diskuze k článku „Rok 1929: Kdo konečně zastaví všeobecné týrání koní, tahajících přetížené povozy?“