Rok 1932: Opravy našich silnic už stály miliardy, ale stále jsou ve špatném stavu

rubrika: historické články / automobily a motocykly, původně vyšlo: České slovo - 1932, autor neuveden.
Jak jste jako řidiči spokojeni se stavem našich silnic a s průběhem jejich rekonstrukcí a oprav? Historický článek z roku 1932 vám ukáže, že už tehdy měly naše silnice k ideálu velmi daleko.
Následující text pochází z roku 1932

Půl druhé miliardy na silnice a stále jsou rozbité.

Cizí materiál na silnice se neosvědčil. — Budeme silnice dlaždit domácí žulou. — Okresy bez peněz na silniční úpravy.

Úprava silnic v republice vyžádala si již pul druhé miliardy Kč ze silničního fondu, ale přesto jezdíme většinou po rozbitých silnicích a obyvatelé obci, kudy vedou frekventované silnice, se doslova dusí prachem, zvířeným auty.

Stát z 8562 km vlastních silnic upravil necelou polovinu nákladem jedné miliardy, kdežto silnic nestátních bylo za pět let opraveno pouze 2500 km, tedy sotva dvacetina. Silniční fond k tomu přispěl částkou 212 milionů Kč.

Byly u nás zkoušeny různé způsoby úpravy silnic a tyto pokusy pohltily velmi mnoho peněz. Některé způsoby se naprosto neosvědčily. Podle projevu ministra veřejných prací inž. Dostálka v dopravním výboru poslanecké sněmovny dospělo se k přesvědčení, že jedině hospodárnou úpravou silnic s velkou frekvencí je zřízení vozovky těžké, betonové nebo dlažby.

Materiál na úpravu lehkých vozovek dovážíme většinou z ciziny, kdežto materiál na betonové a dlážděné silnice vyrábíme doma. Je však zapotřebí, aby se věnovalo více opravám okresních silnic, které mnohdy se frekvencí vyrovnají silnicím státním, ale jsou ve stavu strašlivém.

Subvenci ze silničního fondu dostanou jen tenkrát, opatří-li si napřed zbytek nákladu. A to je při známé situaci okresních financí a předpisech o hospodaření samosprávných svazků příčina, pro kterou silnice okresní zůstávají v zbědovaném stavu.

Na příklad k vydláždění silnice z Prahy na Kladno v úseku Buštěhrad—Kladno je připraven kámen, zajištěna subvence ve výši 3 milionů Kč a nedláždí se proto, že okres si nemůže opatřit 2 až 5 milionů Kč. Taková je situace téměř všude.


Původní zdroj historického článku:
České slovo - 1932, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
6. června 2023


Diskuze k článku „Rok 1932: Opravy našich silnic už stály miliardy, ale stále jsou ve špatném stavu“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.