Půl druhé miliardy na silnice a stále jsou rozbité.
Cizí materiál na silnice se neosvědčil. — Budeme silnice dlaždit domácí žulou. — Okresy bez peněz na silniční úpravy.
Úprava silnic v republice vyžádala si již pul druhé miliardy Kč ze silničního fondu, ale přesto jezdíme většinou po rozbitých silnicích a obyvatelé obci, kudy vedou frekventované silnice, se doslova dusí prachem, zvířeným auty.
Stát z 8562 km vlastních silnic upravil necelou polovinu nákladem jedné miliardy, kdežto silnic nestátních bylo za pět let opraveno pouze 2500 km, tedy sotva dvacetina. Silniční fond k tomu přispěl částkou 212 milionů Kč.
Byly u nás zkoušeny různé způsoby úpravy silnic a tyto pokusy pohltily velmi mnoho peněz. Některé způsoby se naprosto neosvědčily. Podle projevu ministra veřejných prací inž. Dostálka v dopravním výboru poslanecké sněmovny dospělo se k přesvědčení, že jedině hospodárnou úpravou silnic s velkou frekvencí je zřízení vozovky těžké, betonové nebo dlažby.
Materiál na úpravu lehkých vozovek dovážíme většinou z ciziny, kdežto materiál na betonové a dlážděné silnice vyrábíme doma. Je však zapotřebí, aby se věnovalo více opravám okresních silnic, které mnohdy se frekvencí vyrovnají silnicím státním, ale jsou ve stavu strašlivém.
Subvenci ze silničního fondu dostanou jen tenkrát, opatří-li si napřed zbytek nákladu. A to je při známé situaci okresních financí a předpisech o hospodaření samosprávných svazků příčina, pro kterou silnice okresní zůstávají v zbědovaném stavu.
Na příklad k vydláždění silnice z Prahy na Kladno v úseku Buštěhrad—Kladno je připraven kámen, zajištěna subvence ve výši 3 milionů Kč a nedláždí se proto, že okres si nemůže opatřit 2 až 5 milionů Kč. Taková je situace téměř všude.
témata článku:
Diskuze k článku „Rok 1932: Opravy našich silnic už stály miliardy, ale stále jsou ve špatném stavu“