Jak došlo ke katastrofě.
Ačkoliv byla nad letištěm ještě mlha, chtěl továrník Baťa odletět a nařídil pilotovi Broučkovi, s nimž nejraději létal, aby nastoupil let. Pilot prý odmítl startovat s poukazem, že odlet bude bezpečný, jakmile se mlha poněkud zvedne, avšak továrník Baťa naléhal, aby pilot startoval.
Při tom prohlásil, že je jeho přílet na 10. hodinu oznámen do Curychu. Brouček přece startoval a Baťa přisedl k němu jako pozorovatel. Bylo to 8 minut před 6. hodinou ráno. Co se dělo dále bude předmětem vyšetřování.
Zaměstnanci továrny Baťovy na Bahňáku uslyšeli hukot motoru, který se stal v několika minutách nepravidelným a náhle ustal. V zápětí nato uslyšeli zaměstnanci rachot a pád k zemi. V předtuše neštěstí vyběhli z dílen a běželi k místu.
Zde se jim naskytl hrozný pohled. Na otrokovickém letišti pod troskami letadla nalezli tělo svého šéfa bez života. Rovněž pilot Brouček byl mrtev. Těla jejich byla přimáčknuta k zemi trupem letadla. Bylo to krátce po 6. hodině ranní. Ihned byla přivolána záchranná stanice, která přivezla do Zlína mrtvoly pilota a továrníka Baťu, jehož organisační schopnosti se celý svět podivoval a jehož konkurence se obával.
Smrt obou následovala ihned po dopadu letadla na zem. Letadlo se roztříštilo na tři kusy. Zadek jeho dopadl zvlášť. Kabina, v níž byla zavazadla, zůstala neporušena. Předek stroje zaryl se do země, vrtule duraluminová se rozštípila v půli. Neštěstí samo se vysvětluje různě.
Jedna verse praví, že pilot pozoroval elektrické vedení, které se táhne nad Bahňákem a snažil se vyhnouti se mu. Druhá verse praví, že letadlo bloudilo několik minut nad Napajedly, aby nabylo v mlze orientaci.
Továrník Baťa zahynul na svém továrním objektu, na svých pozemcích, asi 30 kroků od ohrady továrny na Bahňáku. Pilot Brouček byl nalezen mrtev, v ruce svíral ještě volant letadla. Do posledního okamžiku snažil se zabrániti katastrofě. Letadlo spadlo dle úsudku odborníků s výše 20 až 30 metrů.
Zpráva o tragické smrti Baťově rozvířila celý zlínský kraj. Všechny Baťovy filiálky jsou zahaleny v černý flor. Na místo neštěstí hlášena je ministerská komise, a též příjezd zemského presidenta moravskoslezského. Odpoledne dostavila se na místo neštěstí komise okresního soudu z Napajedel. Pilot Brouček byl svoboden.
Poznámka Bejvávalo.cz
Další informace o smrti Tomáše Bati se můžete dozvědět v tomto článku.
témata článku:
Diskuze k článku „Rok 1932: Zavinil pád svého letadla sám Tomáš Baťa?“