Větrání a vytápění škol
Základní věty v této otázce vytčené jsou tyto:
1. Topením jest zjednati takové množství tepla, by jím v době nejkratší teplota vzduchu 17—20° C. co možná stejnoměrně rozdělená za současného přiměřeného prohřátí stěn, stropů a podlah docílena byla.
2. Volbou vhodných hmot a konstrukcí stavebních budiž k tomu směřováno, aby ztráty tepelné byly co nejmenší, by topení nemuselo býti přepínáno.
3. Zařízení topná musí skýtati jistotu stálé nerušené činnosti a snadné obsluhy.
4. Topení musí skýtati možnost, aby i za přítomnosti žáků temperatura v mezích svrchu vytknutých 17—20° C. se snadno dala udržovati.
5. Oteplování školní místnosti musí se díti hlavně vedením tepla, nikoliv však sáláním. Teplota ploch topných, teplo odevzdávajících, musí býti nižší než 100° C.
6. Topení nesmí nepříznivě účinkovati na složení vzduchu.
7. K docílení správného vytápění jest zapotřebí organisovaného dozoru.
8. K docílení náležité čistoty vzduchu ve školách výměna vzduchová (větrání) sama o sobě nestačí. K tomu cíli jest i spolupůsobení činitelů jiných, zejména hygienické založení celé budovy a bezvadné provozování čistoty, nevyhnutelné.
9. Množství vzduchu, jež pro jednoho žáka za hodinu má býti do místnosti přivedeno, má obnášeti ve střední hodnotě 20 kbm. Ve třídách s žáčky malými jest možno jíti pod tuto hodnotu, ve třídách s žáky dospělými nutno žádati množství vzduchu větší. Nepříznivé účinky druhotné při výměně vzduchové musí zůstati vyloučeny.
témata článku:
Diskuze k článku „Topení ve školách podle roku 1903: kolik stupňů je ideální teplota ve třídě?“