Varování řidičům z roku 1911: V horkém počasí nezapomínejte chladit pneumatiky svých vozů!

rubrika: historické články / automobily a motocykly, původně vyšlo: Lidové noviny - 1911, autor neuveden.
V dnešních dobách, kdy je většina automobilů vybavena klimatizací, nepředstavují vysoké venkovní teploty pro řidiče žádný velký problém. V začátcích automobilismu to bylo ale jiné. Nejen, že první auta samozřejmě neměla žádnou klimatizaci, ale speciální zacházení vyžadovaly i tehdejší choulostivé pneumatiky. Více v článku z roku 1911.
Následující text pochází z roku 1911

Automobilism: Pneumatiky a dnešní vedra.

Nyní, ve dnech tropických veder, jest nutno, věnovati pneumatikám zvláštní péči.

Jeť známo, že horkem pneumatiky velice trpí a že zejména při jízdě delší na silnicích sluncem rozpálených poruchy pneumatik pro vedro jsou na denním pořádku. Jediná možnost se před nimi uchrániti jest, jezditi pomaleji.

Čím rychlejší jízda, tím větší zahřátí a naopak.

Největší nebezpečenství hrozí pneumatikám tím, že následkem vyvinuvšího se velkého tepla místa, v nichž duše jsou spojeny, se uvolní, takže vzduch uniká, často též praskne duše za hlučné rány na některém slabším místě pryže.

Velmi prospěšno je, po delší jízdě pneumatiky ochladiti. Zastavíme někde u studně a polejeme pneumatiky vodou.

Vyčkáme několik minut a opakujeme lázeň. Po prvním polití jest pneumatika na dotek ruky úplně chladná.

Počkáme-li chvíli, cítíme, že pneumatiky jsou zase horké. Příčina jest ta, že horko uvnitř duše se šiří ponenáhlu na venek. Proto třeba vylíčené opakovati.

Můžeme však beze škody použiti jen při pneumatikách úplně nových, na nichž není plášť dosud značněji poškozen. Jsou-li na něm totiž rány, vnikne voda dovnitř a poškodí plátěné vložky.

Důležito jest při dlouhých cestách používali v nynějším vedru jen nových duší; slepené staré duše nevydrží v tomto vedru a za krátko jsou zničeny.

Nechť automobilisté se smíří s tím, že lépe jest jeti za hodinu o několik kilometrů méně a nechati někde ve stínu pneumatiky čtvrt hodiny vychladnouti, než jeti, seč motor jest, a pak půl hodiny i déle spravovati v nynějším vedru.


Původní zdroj historického článku:
Lidové noviny - 1911, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
10. září 2023


Diskuze k článku „Varování řidičům z roku 1911: V horkém počasí nezapomínejte chladit pneumatiky svých vozů!“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.