Automobilism: Pneumatiky a dnešní vedra.
Nyní, ve dnech tropických veder, jest nutno, věnovati pneumatikám zvláštní péči.
Jeť známo, že horkem pneumatiky velice trpí a že zejména při jízdě delší na silnicích sluncem rozpálených poruchy pneumatik pro vedro jsou na denním pořádku. Jediná možnost se před nimi uchrániti jest, jezditi pomaleji.
Čím rychlejší jízda, tím větší zahřátí a naopak.
Největší nebezpečenství hrozí pneumatikám tím, že následkem vyvinuvšího se velkého tepla místa, v nichž duše jsou spojeny, se uvolní, takže vzduch uniká, často též praskne duše za hlučné rány na některém slabším místě pryže.
Velmi prospěšno je, po delší jízdě pneumatiky ochladiti. Zastavíme někde u studně a polejeme pneumatiky vodou.
Vyčkáme několik minut a opakujeme lázeň. Po prvním polití jest pneumatika na dotek ruky úplně chladná.
Počkáme-li chvíli, cítíme, že pneumatiky jsou zase horké. Příčina jest ta, že horko uvnitř duše se šiří ponenáhlu na venek. Proto třeba vylíčené opakovati.
Můžeme však beze škody použiti jen při pneumatikách úplně nových, na nichž není plášť dosud značněji poškozen. Jsou-li na něm totiž rány, vnikne voda dovnitř a poškodí plátěné vložky.
Důležito jest při dlouhých cestách používali v nynějším vedru jen nových duší; slepené staré duše nevydrží v tomto vedru a za krátko jsou zničeny.
Nechť automobilisté se smíří s tím, že lépe jest jeti za hodinu o několik kilometrů méně a nechati někde ve stínu pneumatiky čtvrt hodiny vychladnouti, než jeti, seč motor jest, a pak půl hodiny i déle spravovati v nynějším vedru.
témata článku:
Diskuze k článku „Varování řidičům z roku 1911: V horkém počasí nezapomínejte chladit pneumatiky svých vozů!“
Další články na podobné téma | ||
---|---|---|
Zapomenutá historie elektromobilů | Jak v roce 1898 vypadala buducnost automobilů? | Jaké to bylo, když se v Praze poprvé objevil automobil? |
zobrazit více článků... |