Černohorské automobilní vozy Laurin a Klement.
Mezi černohorskou vládou a českou akciovou společností Laurin a Klement v Mladé Boleslavi uzavřena smlouva, kterouž se jmenovaná firma zavázala zavésti ve vlastní režii a za státní subvence černohorské automobilní poštovní službu na Černé Hoře.
Touto smlouvou byl zajištěn firmě Laurin a Klement monopol veřejné dopravy automobilní v knížetství černohorském. Smlouva jest platná pro dobu 15 let a má za účel zrychlení dopravy mezi Černou Horou a rakouským přístavem Kotorem se strany jedné, mezi jednotlivými městy černohorskými jako Cetinjí, Nikšičem, Podgoricou a Plavnicou se strany druhé.
Kromě firmy Laurin a Klement ucházela se celá řada jiných firem, zvláště italských, o tento monopol, bylo však rozhodnuto ve prospěch českého výrobku. Tyto automobily byly firmou Laurin a Klement v předepsané lhutě zhotoveny a před několika dny drahou na Černou Horu poslány.
Vozy tyto vzbudily veliký zájem, jsou to automobily zcela zvláštní konstrukce, neboť na křivých a úzkých cestách Černé Hory by jízda s obyčejným nákladním vozem vůbec možna nebyla.
Přílišná vzdálenost os a možnost předních kol, jen na větším prostranství se s vozem zatočiti, tvořily ty překážku v četných zatáčkách, kterou by ani několikerým couváním nebylo lze překonati ; s tím firma Laurin a Klement při konstrukci vozů musila počítati i sestrojila vozy zcela nového typu sblížených os, posunutých zadních kol ku předu a položení sedadla řidičova přímo nad skříní motorovou.
Černohorské vozy Laurin a Klement představují nanejvýše zajímavou konstrukční novinku.
témata článku:
Diskuze k článku „Jak firma Laurin a Klement získala monopol v Černé Hoře a jaká speciální auta kvůli tomu vyrobila?“