O čištění měst od sněhu
Elektrických vozů možno užit i na čištění uličních kolejí od sněhu.
Tak se to děje i v Praze pomocí elektrického pluhu, jenž pojížděje v zimě po zavátých kolejích elektrické dráhy odhrnuje sníh stranou a činí tak kolej sjízdnou zcela po způsobu železničních sněhových pluhů. Pluh takového druhu, avšak poněkud jiné konstrukce než pražský, vidíme na obrázku, jenž představuje tramwayový motorový pluh užívaný v Německu.
Smetením s kolejí stranou se však sníh ještě s ulice neodstraní, nýbrž třeba jej bud ponechat ve hromadách, aby za teplejší pohody roztál a zmizel v kanalech, nebo je nutno jej odvážet ve vozech za město či do vody, což ovšem není nijak laciné.
Pomýšleno proto dávno na levnější způsob odstraňování sněhu s ulic, a to jeho rozpouštěním. Nej přirozenější způsob tohoto je házení sněhu do kanalů, kde je vždy teplota nad bodem mrazu. Při nedokonalé kanalisaci však kanal nestačí pojmout a rozpouštět spousty sněhu, jak by bylo třeba, a nastávají tu různé kalamity.
Proto byl sestrojen a ve Strassburce před několika lety uveden v činnost vůz na tavení sněhu parou. Pára z kotlíku je totiž vedena trubkami kol plechové násypky, do níž se hází sníh, jenž na jejích horkých stěnách rychle taje a stéká do kanalu jako voda. Je však otázkou, zda takovýto způsob ničení sněhu třeba byl pohodlný, není ještě daleko dražší než jeho prosté odvážení.
témata článku:
Diskuze k článku „Jak se kdysi ve městech uklízel sníh?“