Brzda pro lodi.
Na Řece sv. Vavřince v Kanadě byly před nějakým časem konány pokusy s brzdou, kterou je vyzbrojen jeden z parníků náležejících zemské správě a to za tím účelem, aby bylo možno loď zastaviti v jízdě co nejrychleji.
Bylo při tom konstatováno, že se loď plující rychlostí 20 km za hodinu po přerušení chodu parního stroje zastaví pomocí této brzdy dřív než setrvačností svojí proběhne dráhu rovnou své vlastní délce; užije-li se pak ještě zpátečního chodu stroje, zmenší se vzdálenost tato o polovici.
Brzdou touto možno však loď plující plnou svojí rychlostí též otočití v libovolný směr jako kormidlem, a to tím, že se užije brzda nalézající se na dotyčné straně lodi. Mechanismus pracoval při tom spolehlivě a neuváděl loď v žádné znatelné chvění.
Brzda tato podobající se jakémusi velkému veslu je připevněna pod nejvyšší čarou ponoru svisle na lodním boku. Je-li třeba loď zabrzdit, tedy se toto veslo zhotovené ze silných a patřičně vyztužených železných desek pomocí několika tahel, jež se v uzavřeném vedení opírají o lodní bok, udržuje v poloze odklopené od lodi kolmo na směr, v němž loď se pohybuje.
Je-li brzda v klidu, je sklopena k lodnímu boku a přidržována na něm zvláštními palci a tyčí. Třeba-li brzdu uvésti v činnost, otočí se hřídel s palci, které ji drží, brzda se otočí do patřičné polohy, a vedení křížových hlav zmíněných tahel naplněna vodou tvoří vodní nárazníky, které příliš prudký náraz oslabují.
Páka připevněná na horní části brzdy slouží na rychlé její otevření v případě, že třeba loď rychle zarazit.
témata článku:
Diskuze k článku „Speciální brzda, schopná rychle zastavit loď“