Benzinový motorový pluh
Známá hospodářská strojírna Ant. Dobrý v Mladé Boleslavi sestrojila velmi pěkný motorový pluh a lokomobilu pro hospodářské účely, jež zasluhuje zvláštní zmínky.
Myšlenka není sice nová, ale je záslužno, že se naše strojírny obracejí na podobné věci, které mají velikou budoucnost, a jež předem tak odstraňují cizí konkurrenci.
Jak patrno z vyobrazení, je to stroj promyšlený, který může vítězně čelit dosavadním parním lokomobilám.
Silný motor je hnán benzinem neb petrolinem; zapalování obstarává silný zapalovač dynamoelektrický a v reservě jest ještě akumulator, který znemožňuje, aby poruchou jednoho ústrojí zůstal celý stroj bez pomoci. Chlazení si obstarává motor čerpadlem; v předu je mohutný chladič, jehož intensita je zvětšována ventilatorem.
Aby mohl stroj jeti na půdě sebe nerovnější, je za tím účelem skloubení předních kol s konstrukcí vozu konstruováno tak, že bez obtíží přejede jakýkoli kámen v cestě.
Pro pohon hospodářských strojů slouží řemenice na hřídeli motoru. Stroje tyto se vyrábějí ve velikostech 12—14 HP, 25— 30 HP a 45—50 HP.
témata článku:
Diskuze k článku „Český traktor, vyráběný už v roce 1911 v Mladé Boleslavi“