Nové řiditelné ballony francouzské.
Francouzská společnost Zodiac právě dokončuje konstrukci řiditelného ballonu Capitaine Ferber a pokračuje též ve zhotovení nové vzducholodi Commandant Coutelle a ballonu tuhé soustavy Spiess.
Uvádíme charakteristiku dvou prvých ballonů.
Capitaine Ferber.
Průměr ballonu měří 12’50 m, délka 76 m, obsah 6000 m³; obsah obou ballonetů 1500 m³. Obal, jehož povrch má 2250 m², je zhotoven z dvojnásobného kaučukovaného tkaniva.
Pevnost jeho jest 1600 kg a váha čtverečního metru 400 g. Loďka je zhotovena z trubek z oceli niklové a lze ji rozložití v pět částí. Její délka je 35 m, výška 2 m, šířka 1'1 m; jest umístěna 5 m pod ballonem. Část strojní skládá se ze dvou motorů šestiválcových, z nichž každý má výkonnost 90 HP.
Motory jsou po koncích loďky a každý pohání prostřednictvím ozubených kol kuželových a šikmých hřídelů dvě vrtule o průměru 3’5 m, vykonávající 500 obrátek za minutu, jež jsou pobočně nad loďkou. Vzdálenost os obou vrtulí jest 4’5 m a oba páry vrtulí jsou vzdáleny od sebe 21’5 m. Každý motor je spojen také s ventilátorem, jenž může napájeti kterýkoliv z obou ballonetů aneb oba najednou.
Místo pro řidiče a pro cestující jest uprostřed loďky mezi oběma motory. Výškové kormidlo má dvě plochy umístěné uprostřed nad loďkou a vzadu za loďkou jednu plochu, působící současně s kormidlem prvým. Kormidlo směrové má jednu plochu a je na zadním konci ballonu.
K zmírnění kymácení vzducholodi jsou za loďkou dvě vodorovné plochy stabilisační, vzadu v ose ballonu též dvě. Všechny pohyby kormidel soustřeďují se v místě, kde jest řidič.
Tento ballon může míti zásoby vody, benzinu a oleje, potřebné k nepřetržitému běhu obou motorů při největší výkonnosti po 15 hodin. Personál loďky sestává ze dvou řidičů, jednoho pozorovatele a tří strojníků. Pro přítěž ponechává se 1250 kg. Při prvním pokusu bylo dosaženo rychlosti 56 km za hodinu.
Řiditelný ballon Commandant Coutelle.
Tento ballon měří 14 m v průměru, jest 89 m dlouhý a jeho obsah obnáší 9000 m³; obsah obou ballonetů jest 2600 m³. Tkanivo jest jako u ballonu předešlého. Loďka je zařízena také podobným způsobem jako u »Capitaine Ferber« a skládá se z pěti částí.
Jest 40 m dlouhá, 2 m vysoká a 1’3 m široká. Umístěna jest 5 m pod ballonem. Výška celého ballonu jest 21 m.
Dvě motorové skupiny, umístěné jedna vpředu, druhá vzadu loďky, mají 190 HP a vykonávají 1000 obrátek v minutě. Každý motor pohání opět dvě vrtule o 4’5 m průměru, které konají 500 obrátek v minutě. Jeden pár vrtulí je tedy opět vpředu, druhý je vzadu; osy obou párů jsou od sebe vzdáleny 24 m. Veškeré ostatní strojní zařízení a ovládání jest podobné jako u ballonu Capitaine Ferber.
Řiditelný ballon Commandant Coutelle může býti v letu po 20 hodin, může nésti 6 osob a 2200 kg přítěže. Jeho rychlost dosáhne pravděpodobně 58 až 60 km za hodinu.
témata článku:
Diskuze k článku „Francouzské vzducholodě Capitaine Ferber a Commandant Coutelle“