Francouzské vzducholodě Capitaine Ferber a Commandant Coutelle

rubrika: historické články / letectví a vzduchoplavba, původně vyšlo: Vynálezy a pokroky 1911, autor M. P.
Konstrukci a parametry dvou nových francouzských vzducholodí firmy Zodiac vám představí historický článek z roku 1911.
Následující text pochází z roku 1911

Nové řiditelné ballony francouzské.

Francouzská společnost Zodiac právě dokončuje konstrukci řiditelného ballonu Capitaine Ferber a pokračuje též ve zhotovení nové vzducholodi Commandant Coutelle a ballonu tuhé soustavy Spiess.

Uvádíme charakteristiku dvou prvých ballonů.

Capitaine Ferber.

Průměr ballonu měří 12’50 m, délka 76 m, obsah 6000 m³; obsah obou ballonetů 1500 m³. Obal, jehož povrch má 2250 m², je zhotoven z dvojnásobného kaučukovaného tkaniva.

Pevnost jeho jest 1600 kg a váha čtverečního metru 400 g. Loďka je zhotovena z trubek z oceli niklové a lze ji rozložití v pět částí. Její délka je 35 m, výška 2 m, šířka 1'1 m; jest umístěna 5 m pod ballonem. Část strojní skládá se ze dvou motorů šestiválcových, z nichž každý má výkonnost 90 HP.

Motory jsou po koncích loďky a každý pohání prostřednictvím ozubených kol kuželových a šikmých hřídelů dvě vrtule o průměru 3’5 m, vykonávající 500 obrátek za minutu, jež jsou pobočně nad loďkou. Vzdálenost os obou vrtulí jest 4’5 m a oba páry vrtulí jsou vzdáleny od sebe 21’5 m. Každý motor je spojen také s ventilátorem, jenž může napájeti kterýkoliv z obou ballonetů aneb oba najednou.

Místo pro řidiče a pro cestující jest uprostřed loďky mezi oběma motory. Výškové kormidlo má dvě plochy umístěné uprostřed nad loďkou a vzadu za loďkou jednu plochu, působící současně s kormidlem prvým. Kormidlo směrové má jednu plochu a je na zadním konci ballonu.

K zmírnění kymácení vzducholodi jsou za loďkou dvě vodorovné plochy stabilisační, vzadu v ose ballonu též dvě. Všechny pohyby kormidel soustřeďují se v místě, kde jest řidič.

Tento ballon může míti zásoby vody, benzinu a oleje, potřebné k nepřetržitému běhu obou motorů při největší výkonnosti po 15 hodin. Personál loďky sestává ze dvou řidičů, jednoho pozorovatele a tří strojníků. Pro přítěž ponechává se 1250 kg. Při prvním pokusu bylo dosaženo rychlosti 56 km za hodinu.


Řiditelný ballon Commandant Coutelle.

Tento ballon měří 14 m v průměru, jest 89 m dlouhý a jeho obsah obnáší 9000 m³; obsah obou ballonetů jest 2600 m³. Tkanivo jest jako u ballonu předešlého. Loďka je zařízena také podobným způsobem jako u »Capitaine Ferber« a skládá se z pěti částí.

Jest 40 m dlouhá, 2 m vysoká a 1’3 m široká. Umístěna jest 5 m pod ballonem. Výška celého ballonu jest 21 m.

Dvě motorové skupiny, umístěné jedna vpředu, druhá vzadu loďky, mají 190 HP a vykonávají 1000 obrátek v minutě. Každý motor pohání opět dvě vrtule o 4’5 m průměru, které konají 500 obrátek v minutě. Jeden pár vrtulí je tedy opět vpředu, druhý je vzadu; osy obou párů jsou od sebe vzdáleny 24 m. Veškeré ostatní strojní zařízení a ovládání jest podobné jako u ballonu Capitaine Ferber.

Řiditelný ballon Commandant Coutelle může býti v letu po 20 hodin, může nésti 6 osob a 2200 kg přítěže. Jeho rychlost dosáhne pravděpodobně 58 až 60 km za hodinu.


Původní zdroj historického článku:
Vynálezy a pokroky 1911, autor M. P.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
24. června 2019


Diskuze k článku „Francouzské vzducholodě Capitaine Ferber a Commandant Coutelle“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.