Neobyčejný transport lodního kotle
Neobyčejný transport lodního kotle, jak nasvědčují dvě dnešní naše nadmíru zajímavé illustrace, proveden byl nedávno v Bremerhafenu, přístavním městě německém při Severním moři.
Ottensenské železárny v Altoně (u Hamburku) dodávaly pro nově právě postavenou obchodní loď — »Sophie Rikmers« zvanou — veliký parní kotel, známého typu, jenž se ve strojnictví všeobecně nazývá lodním kotlem a má tvar velikého a poměrně plochého válce, několik metrů v průměru, položeného svojí osou vodorovně.
Kotel ten, jenž vážil daleko přes 50.000 kg., nebylo možno pro jeho abnormalně rozměry i váhu dopraviti na místo určení obvyklým způsobem, snad drahou neb povozem, neboť by v prvém případě rozměry svými daleko přesahoval železniční profil, ze kterého nesmí žádný náklad na vaggonu vybočiti; ve případě druhém nebylo pak vůbec dostatečně silného povozu.
Poněvadž pak není dosud uskutečněna doprava podobných nákladů vzduchem, přišla správa jmenovaného závodu na myšlenku skutečně znamenitou, jejíž provedení spatřujeme na přiložených obrazech.
Po suchu transportovali totiž kotel na způsob silničního válce.
Cylindrický obvod kotle obložen silnými trámky, aby se kotel po dláždění nepoškodil, a na obě postranní stěny kotlové přišroubována provisorně s každé strany jedna silná litá deska s čepem uložená na jednoduchém rámu ze silných travers taženém 16 páry koní.
Neopomenuta ani silná brzda, jíž bylo třeba na svahu k Labi.
Na břehu labském utěsněny pak všechny otvory kotlové pomocí přišroubovaných prkének a zátek, kotel spuštěn na vodu, na níž ovšem zcela lehce ploval.
Vlečný parník odtáhl pak celý objekt pomocí lana z Altony po moři k velkému jeřábu ve přístavu hamburském, jímž kotel zvednut a umístěn na rozestavené lodi na příslušné místo.
témata článku:
Diskuze k článku „Chytrý způsob, jak v roce 1901 vyřešili převoz nadměrného nákladu po souši i po vodě“