Bazinova loď — švindlem.
Před nějakou dobou roznesla se celým světem zvěst o novém sensačním a nevyrovnatelném vynálezu v oboru lodnictví, a všechny illustrované časopisy přinesly k pověsti této také illustraci — loď na kolách, vynalezenou francouzským inženýrem Bazinem.
Novou lodí měly býti vzdálenosti tisíce mil měřící hříčkou překonatelny a návštěva Ameriky vyličována bezmála jako dvoudenní pohodlný výlet.
Podstata nového vynálezu záležela v tom, že na rozdíl dosavadního pohybu lodi, který se děje smykem přes vlny, jako u saní sněhem, lodí Bazinovou díti se měl kolotem čtyř ohromných dutých kol, mezi nimiž upravena paluba. Loď měla míti báječnou rychlost a naprostou neodvislost od bouří a mořských větrů.
Bazin dal si v jedné loděnici na Seině u Paříže zbudovati veliký model své nadmíru sensační lodi. Ale loď se nehýbala z místa i musela býti vlečena na laně. Šťastný vynálezce ovšem podal uspokojivý výklad — loď byla dosud beze strojů, jimiž měla býti opatřena až v haverském přístavě.
Dovlečena do Rouenu, do Havru na cestě pilně obdivována, chválena i pomlouvána, a když v Havru delší dobu stála na vodách, byla opatřena stroji. Stroje začaly pracovati, kola se točila, ale loď pohříchu stála, nehýbala se z místa, vyjma dostala-li se náhodou do proudu.
Inženýr Bazin tvrdil nyní, že má loď — stroje slabé a dal svou sensační loď na provaze dotáhnouti přes průplav k anglickým břehům, jinak s místa se nehýbala a konec konců loď prodána, v dražbě do starého železa.
témata článku:
Diskuze k článku „Námořní loď plovoucí na obřích kolech: geniální vynález, nebo podvod?“