O stoupajících cenách za stavbu moderních válečných lodí

rubrika: historické články / námořnictvo a lodě, původně vyšlo: Epocha 1906, autor —i—.
Velká válečná loď není žádná levná záležitost a jejich cena díky moderním technologiím neustále narůstá. Článek z roku 1906 vás seznámí s tím, kolik už tehdy stála cena jediné moderní válečné lodi.
Následující text pochází z roku 1906

Ceny moderních válečných lodí.

Náklad na zhotovení veliké válečné lodi posledního typu se odhaduje v Německu a v Rakousku přibližně na 26 mill. K.

Tolik na př. stálo zhotovení německé pancéřové lodi „Braunschweig“, která byla dohotovena r. 1904 a měla deplacement (váhu vytlačené vody) 13.200 tun. Anglii, která své válečné lodi buduje stejné ne-li lepší jakosti s menším nákladem, stála loď „Russel“ o vztlaku 14.000 tun o něco méně než 28 mill. K; vzhledem tedy na to, že její nosnost byla větší o 800 tun, byla její cena poměrně menší.

Naproti tomu věnovala Francie na zbudování válečné lodi „Jena“ r. 1904 o vztlaku pouze 12.000 tun více než 26 mill. K. Francouzská loď „Patrie“ budovaná pro rok 1906 vyžádala si do dneška již ohromnou summu 34 mill. K.

Značné stoupání nákladu na stavby moderních válečných pancéřových lodí je způsobeno snahou, aby jejich nosnost byla co možno zvýšena a deplacement dostupuje až na 16—18.000 tun. Tak se na příklad v německých loděnicích právě buduje řadová loď nákladem 44 mill. K. a velký křižák, jehož cena bude 33 mill. K. Jiná příčina ohromných summ, které vyžaduje stavba lodí, je různost jejich konstrukcí, při čemž dosud nebylo možno zavést nějakou rovnoměrnost.

Jeden z faktorů, které umožňují mírnější peněžný náklad na válečné lodi, je rychlé jich zbudování; čím déle trvá stavba, tím více stoupá její náklad. Mimo to má zajisté převahu na moři stát, který vždy stojí pohotově s nej novějšími typy lodí.

Přehlédnem-li různé okolnosti, na nichž závisí cena válečných lodí, lze nalézti snadno pravou příčinu jejich drahoty. Pokročilá technika při stavbě lodí a při výrobě děl souvisela by spíše s jejích zlevněním, ale to, co právě pohlcuje ony ohromné summy, jsou pancéřové lodní desky.

Požadavky, které se kladou při výrobě lodních pancéřů, jak co do jakosti materialu, tak i co do míry jejich odporu proti proražení, způsobily za posledních 10 let toto ohromné zvýšení nákladu pro válečné lodi.

Dnešní pancéřová deska stojí dvakrát tolik co dřívější desky železné, a při stálém boji děl s pancéřovými deskami možno čekat, že tyto požadavky vzrostou ještě výše.


Původní zdroj historického článku:
Epocha 1906, autor —i—.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
26. srpna 2019


Diskuze k článku „O stoupajících cenách za stavbu moderních válečných lodí“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.