Dvojplošník Jatho
Dvojplošník Jatho je zajímavý úpravou kormidel.
Nad spodní nosnou plochou, jež má rozpětí 8 m, šířku 3,5 m a plochu 24 m², jest umístěna menší vodorovná plocha o 9 m² plochy, jež tvoří výškové kormidlo. Kormidlo jest otáčivé kol vodorovné osy pomocí páky sklonitelné v před a v zad.
Umístěním výškového kormidla nad hlavní plochou odpadá část ocasní, takže jest aeroplan poměrně krátký; umístění to se však neosvědčilo, takže později posunuto kormidlo před hlavní plochu a nad dolní plochou umístěna ještě jedna nosná plocha.
Mezi oběma vodorovnými plochami jsou dva páry ploch postavených svisle, jež tvoří směrové kormidlo, jehož jeden pár je otáčivý kol svislých os pomocí páky sklonitelné v pravo a v levo; druhý je pevný. Touto dvojicí má být nahraženo zaktivování ploch při zatáčkách.
Důmyslně je sestaveno zařízení pro vzlet. Při rozjezdu jsou obě plochy rovnoběžné se zemí, takže kladou nepatrný odpor a mohou za krátko nabýti rychlosti potřebné ku vzletu (12 m za vt.). Pak otočí letec osy kol o čtvrt kruhu, čímž se nadzdvihne předek letadla a utvoří sklon (7°) potřebný pro vzlet.
Vrtule se nachází vzadu a je poháněna řemenovým převodem.
Stroj i letec jsou pod nosnou plochou, takže těžiště je hluboko pod středem vzdušného tlaku.
témata článku:
Diskuze k článku „Originální řešení řízení letu letadla jedním ze zapomenutých průkopníků létání“