Vysokozdvižný vozík jakožto
čtyřkolý dopravní prostředek disponuje zdvihacím rámem s vidlicí. Zpravidla
bývá poháněný spalovacím, nebo elektrickým motorem. Co se nosnosti týče, ta je
různá v závislosti na tom, po jakém modelu sáhnete. Výška zdvihu se
pohybuje do 6 metrů.
Jak šel čas s vysokozdvižným vozíkem…
V období první světové války se namísto současných vysokozdvižných vozíků používaly speciální přístroje, které byly vybaveny manipulovatelnými plošinami. Během válečného období se snažili výrobci manipulační techniky vyvinout propracovanější techniku, a tak zapracovali na inovacích. Světlo světa tak spatřil například jeřáb na manipulaci s bombovou technikou, jenž je označován za první elektrický vysokozdvižný vozík vůbec.
První čtyřkolé dopravní prostředky používané ve skladech se vyznačovaly jednoduchostí. Ještě neměly k dispozici hydraulické procesy, ba dokonce ani nosné vidlice. Zpočátku se výška zdvihu pohybovala v řádech několika centimetrů, přičemž náklad tak byl předáván na jiné zařízení, ale postupem času se stroje zdokonalovaly.
Vysokozdvižné vozíky v minulosti nevypadaly tak, jak vypadají dnes. Hlavním účelem této někdejší techniky bylo ulehčit nakládání, vykládání a manipulaci se zbožím či materiálem. Jelikož během válečného období nebyl dostatek pracovní síly, pomoc těchto vysokozdvižných vozíků přišla vhod.
Vozíky, které se nyní používají ve skladech a logistice, se začaly vyrábět na počátku 20. století, ovšem tehdy se jednalo pouze o raritu.
Za předchůdce moderních vysokozdvižných vozíků se považuje nákladní vozík Tructatr s protiváhou a místem pro řidiče, za kterým stála společnost Clark.
Tructatr pochází z roku 1917, v roce 1920 však na trh vstoupil úplně první vozík, jenž už využívá hydrauliky.
V roce 1923 se začal
prodávat zase první elektrický vozík s vidlicemi, který už vypadal jako ty
dnešní vysokozdvižné vozíky.
Jaké druhy vysokozdvižných vozíků existují?
Z nejširšího hlediska se rozdělují na dvě kategorie, a to podle toho, na jaký pohon fungují. První možností jsou elektrické vozíky, respektive akumulátorové, a druhou možností jsou vozíky se spalovacím motorem (diesel, benzin, LPG). Dále se tito pomocníci rozdělují podle způsobu řízení, a to na ručně vedené, s pákovým řízením a volantovým řízením. Specifickou skupinou jsou vysokozdvižné vozíky se zdvihací plošinou.
Dále se setkáte s podtypy vysokozdvižných vozíků, jako jsou vozíky s vidlicemi a protiváhou, terénní vozíky, vozíky s výsuvnými vidlicemi, retraky, vozíky s bočním nakládáním a teleskopické nakladače.
Záleží tedy na tom, k jakému účelu je chcete využít, což je nezbytné zvážit předtím, než se pustíte do nákupu této techniky.
Na tuzemském trhu působí spousta firem, které se specializují na manipulační techniku. Jednou z nich je třeba i společnost STILL. Vyrábí nejmodernější regálové systémy a nabízí inteligentní tažné soupravy.
STILL má ve svém bohatém produktovém portfoliu vysokozdvižné vozíky, plošinové vozíky, tahače a další systémy intralogistiky. Působí po celé Evropě, nikoliv pouze v České republice, přičemž na evropském trhu má přední postavení. STILL vás tedy uspokojí po všech stránkách. Stačí se podívat na reference STILL.
Článek není historický text a informace v něm uvedené nemusí vyjadřovat názory redakce.