Obrovská šlapací kola

rubrika: historické články / automobily a motocykly, původně vyšlo: Věda a práce 1900, autor neuveden.
Chtěli byste se projet na obří šlapací tříkolce vážící skoro tunu, nebo na bicyklu s koly o průměru téměř 5 metrů? Článek z roku 1900 takové giganty popisuje.
Následující text pochází z roku 1900

Reklamní americká kola

První obrázek znázorňuje bicykly výstředních rozměrův a pro přirovnání také normální kolo s dospělým jezdcem. Dětské kolo, na pravo s mladistvou cyklistkou zobrazené, sestrojeno jest firmou Gladiator, má kolo o průměru 40 cm, celkovou délku 125 cm, vzdálenost sedla od šlapadel 47 cm a váží 6 kg. Určeno jest pro děti do pěti let.

Bylať ovšem ještě menší kola zhotovena, nikoli však pro skutečnou jízdu. Pokud nám jest známo, zhotovil Josef Figarotta miniaturní bicykl o váze 30 gramů s koly o průměru 2 cm, jemuž do úplného provedení neschází ani sklo ve svítilně.

Hlavním předmětem na obrázku jest však obrovský bicykl, zhotovený v továrně Cleveland. Roury na kostře mají v průměru 152 mm, kola měří v průměru 4,57 m, a dráty v nich jsou 19 mm tlusté. Pneumatiky jsou jednoduché, bez duše (single tube) a mají průměr 45 cm. Obrovský stroj by tu byl, — ale kde nalézti jezdce?


Mamutí tricykl americký.

Druhý obrázek předvádí nám rovněž obrovský tricykl, sestrojený americkou společností »Boston Woven-Hose and Rubber Co.« pro reklamu Vimovým pneumatikám, v Americe velmi rozšířeným a oblíbeným. Na první pohled jest již patrno, že bylo úmyslem továrny, upoutati pozornost především na pneumatiky obrovských rozměrův.

Přední kolo má průměr 2,13 m s obručemi 38 cm širokými, zadní kola pak mají průměr 3,35 m a pneumatiky jsou 46 cm široké. Stroj váží skoro 1000 kg, a k pohonu jest zapotřebí osmi osob, jedna pak má na starosti řídítka. Zvláštní péče však věnována byla při sestrojování tomu, aby tření bylo co nejmenší. Rám jest podoby prazvláštní, jak to na obraze vidíme. Svítilna, která nad přední kolo vysoko vyčnívá, má rozměr přiměřený k rozměrům tricyklu celého. Rovněž mohutný jest výstražný zvon. Náboje kol mají délku 46 cm, mečíkové dráty jsou pak 12 mm tlusté. Pneumatiky splošťují se pod vahou stroje velmi značně, ale vzdorují přec ohromné jeho váze.

Pravý to americký netvor reklamní!


Původní zdroj historického článku:
Věda a práce 1900, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
26. října 2017


Diskuze k článku „Obrovská šlapací kola“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.