Samuel Franklin Cody.
U města Aldershotu v Anglii zabil se 7. srpna 1913 pádem s hydroaeroplanu nejlepší znatel anglické vzduchoplavby, plukovník Cody. Byl theoretikem i praktikem, konstruoval letadla i řiditelné balIony a létal na obou těchto přístrojích, jsa zároveň i organisatorem vojenské anglické vzduchoplavby obou odvětví.
Život jeho byl plný romantismu, a skoro obratem ruky střídaly se v něm chvíle slávy a úspěchu s chvílemi neúspěchu a nehod, z nichž poslední jej stála život. Narodil se r. 1848 v Texasu a živil se z počátku dosti rozmanitě, jak to v Americe bývá, jsa jeden čas také hercem. Bývá omylem zaměňován za amerického plukovníka Cody-a, zvaného Buffalo Bill.
Brzy obrátil svojí pozornost na vzduchoplavbu a zabýval se nejprv sestrojováním draka; později létal v balloně a na konec v aeroplanu. Asi v 35letech přišel do Anglie se zábavným americkým podnikem „Wild-West“; když podnik sevšedněl, skládal melodramata. Záhy upozornil na sebe anglickou vojenskou správu pokusem sestrojiti draka pro vojenské účely pozorovací, schopného vynášet se i nad mořem.
Pokus přeletět drakem tim taženým čluny průliv Lamanšský se sice nepodařil, ale Cody zůstal již ve službách anglické milice a svěřen mu výcvik vojáků v letu ballonem na cvičišti ve Farnbourough řízeném plukovníkem Capper-em. Oběma později svěřeno sestrojení vojenského řiditelného ballonu, jenž pode jmenem „Nulli secundus“ vzletl poprve v září 1904, řízen jsa Cody-em. Obrázek tohoto prvního vojenského řiditelníku anglického přinesla „Epocha“ ve XIV. roč.
Vrcholu úspěchu došel Cody, když v říjnu téhož roku létal nad Londýnem a kroužil kol věže kostela sv. Pavla; prudký vítr však přinutil ballon ke sletu a pak jej rozbil.
Většího úspěchu nežli s řiditelnými ballony, dosáhl Cody v letu aeroplanovém. V konstruktérské své činnosti navázal na bratry Wright-y, a první jeho dvojplošník sestrojený r. 1908 podobal se Wright-ovu o jednoplochých kormidlech.
Po nezdařilých letech s nim sestrojil nový, v němž pro dosažení příčné rovnováhy umístil mezi oba postranní konce dvojplošníkových křidel skupinu malých plošek sbíhajících se k ose v podobě hvězdy a otáčivých kol této osy kolmé na směr letu. První lety zdařily se mu v září 1909, kdy přeletěl ve Farnbourough as 70 m. Ve Francii získal sice Farman „Grand prix“ za proletěný 1 km již r. 1908, a bratři Wright-ové létali ještě mnohem dříve, ale v Anglii byly lety Cody-ovy prvními domácími pokusy.
Dvojplošník Cody-ův zvaný „Cathedral“ zachoval pak svůj celkový vzor jsa častěji zdokonalován a v podrobnostech měněn i při dalších letech, jimiž se Cody stal na dlouhou dobu možno říci nejlepším letcem Anglie. Získal třikráte za sebou anglický pohár Michelin-ův, poprve r. 1910 letem 299 km, následujícího roku letem 421 km a loni přespolním letem 300 km-ovým.
Největšího však úspěchu došel loni v záři v závodech o vhodný vzor anglických vojenských aeroplanů, kdy dosáhl první ceny 4000 Lb. st. (téměř 100.000 K) se svým dvojplošníkem opatřeným Austro-Daimler-ovým motorem, splniv všechny požadované podmínky a dosáhnuv při tom průměrné hodinové rychlosti 117,5 km a schopnosti snížit rychlost tu na 77 km. Francouzský jednoplošník Deperdussin-ův zůstal druhým a podobně podlehly i stroje Blériot, Bristol, Henriot a Farman. Vláda pak zakoupila jeho dvojplošník pro armádu za 2000 Lb. st., a „Royal Aeroclub“ udělil mu zlatou medailli.
V poslední době obral si za úkol sestrojit hydroaeroplan. Přístroj značných rozměrů byl postaven, a Cody konal jím se spoluletcem Evans-em zkoušky na anglické závody hydroaeroplanů, když jej zastihla smrt. O příčině katastrofy možno z výpovědí svědků usoudit tolik, že se přistroj ve značné výšce rozlomil, křidla splaskla, Cody s aeroplanu vypadl, neboť byl nalezen podál aeroplanu, a jeden letec byl spatřen padající mimo aeroplan; aeroplan se pak rozbil, takže oba letci byli ihned mrtvi.
S Cody-m odešel čelný představitel anglické vzduchoplavby, muž nemající sice v mezinárodním vývoji vzduchoplavby ani v tom ani v onom odvětví směrodatného, základního významu jako na př. Dumond, Lebaudy-ové, Wright-ové nebo Blériot, ale muž bystrý, typické odvahy a agilnosti, překonávající s neutuchající energií všechny překážky jak v oboru konstruktivním, tak leteckém. Zvláště pro Anglii, kde vzduchoplavba nemá mnoho pěstitelů, byl Cody základním představitelem vojenské vzduchoplavby, a hlavně o jeho práce, vedle plukovníka Seely-a, opíral se trochu přehnaný výrok ministra vojenství v anglickém parlamentě, že Anglie má nejlepší aeroplany světa. Bude tedy Anglii asi těžko nalézt nyní za Cody-a vhodnou náhradu.
témata článku:
Diskuze k článku „Samuel Franklin Cody, nejlepší anglický letec“