Lední automobil.
Po všestranném zdokonalení parolodí, lokomotiv, automobilů, a konečně též po dosažení značných pokroků v konstrukci řiditelných vzducholodí by se mohlo zdát, že se už nemůže vyskytnout žádná snad novota v dopravních prostředcích. Přesto sestrojil Američan Charles E. S. Burch vozidlo, jež je ve svém principu rozhodně novinkou. Vozidlo toto, zobrazené na obrázcích, jest určeno pro dopravu nákladů po ledě a je sestrojeno tak, že může plout i po vodě.
Vynálezce přivedly na tuto myšlenku obtíže spojené s dopravou nákladů v severních končinách Ameriky, hlavně pak na Alasce, kde je zúčastněn různých podniků. Až posud byl dopravován náklad do pustých tamějších krajů saněmi taženými psy, čímž ovšem dopravní výlohy značně stouply a náklad musil být omezen na nejnutnější míru.
Vozidlo Burch-ovo má sloužit za lokomotivu pro tažení saní k ní přivěšených; podaří-li se provésti tuto myšlenku, byl by jeho vynález pravým dobrodiním obyvatelů tamních krajin, kteří jsou po dlouhé zimní měsíce naprosto odříznuti ode všeho ostatního civilisovaného světa.
Lokomotiva tato je poháněna parním strojem; místo kol jsou na jejím spodku umístěny čtyři velké železné šrouby o vodorovných osách, a každý z nich je hnán zvláštním parním strojem, takže se každý může točit samostatně a tudiž i lokomotiva může býti hnána vpřed, nazpět i stranou. Sestrojený model je dlouhý něco přes 7 m, váží 4,5 T, je vyzbrojen parními stroji o 42 HP a šrouby průměru 700 mm.
Řízení směru pohybu této lokomotivy se děje půlkruhovými deskami umístěnými vpředu i vzadu stroje a majícími dostatečnou váhu, aby se mohly zaříznout i do ledu. Spodek skříně, v níž je uložen náklad i stroj, je nepromokavý, takže i když se prolomí led, po němž se lokomotiva pohybuje, je vyloučeno nebezpečí potopení. V tomto případě možno pak hnacími šrouby pohybovat loď i po vodě jako vrtulemi.
Toto vozidlo, jež je na obrázku znázorněno ještě nehotové, může se prý pohybovat hodinovou rychlostí as 15—30 km za hodinu, která byla při zkoušce také dosažena.
témata článku:
Diskuze k článku „Automobily bez kol jezdí po ledu nejbezpečněji!“