Nový jednoplošník Rumplerův.
Loňského roku byly podnikány na letišti v Johannisthalu zkoušky s novým jednoplošníkem Rumplerovým, které skončily velmi úspěšně.
Nové toto letadlo je z technického stanoviska pozoruhodné.
Letadlo má dva motory po 100 HP; jeden je nahoře v čele letadla, druhý je schován v kostře pod ním a něco na zad (na obraze zakryt potahem kostry). Každý motor má svoji vrtuli; jsou tedy dvě samostatné vrtule, jež jsou uspořádány v čele letadla za sebou.
První vrtule je přímo poháněna motorem horním a její hřídel prochází dutým nábojem vrtule zadní, která je hnána spodním motorem prostřednictvím řetězového převodu. Zadní vrtule má větší průměr a otáčí se pomaleji; obě vrtule se točí v témž smyslu. Toto uspořádání je myšlenkou Loutzkoy-e.
Je známo, že vrtule většího průměru a menšího počtu obrátek má lepší účinnost, než menší vrtule o velkém počtu obrátek, a tu zamýšlí vynálezce touto úpravou při vhodné volbě stoupání vrtulí a počtu jejich obrátek dosáhnouti větší účinnosti hnací dvojice, než jaká by byla u vrtulí oddělených.
Podle zpráv, proniklých do veřejnosti po prvních zkouškách, lze se domnívati, že cíle vytknutého bylo dosaženo.
témata článku:
Diskuze k článku „Zajímavé letadlo: dvě různě velké vrtule a dva motory“