Návštěva v továrně motorových kol a vozů Laurin & Klement v Mladé Boleslavi
Jednou z těch několika šťastných továren, jež výbornou jakostí svých výrobků získaly uznání a odbyt svým tovarům v celém světě, jest známá továrna motorových kol a vozů Laurin & Klement v Mladé Boleslavi — nejstarší a dnes největší specialní továrna tohoto oboru v Rakousku.
Dějiny této firmy a úspěch, jaký v Čechách málo má příkladů, vidný markantně ze statistických dat společníka firmy V. Klementa, který při expertisi svolané v dubnu r. 1905 justičním výborem parlamentu za příčinou návrhu zákona automobilního, jako expert za průmysl slyšen, uváděje příklady o vzmachu průmyslu automobilního sdělil tato zajímavá data o své továrně:
Firma počala v lednu r. 1896 se 4 dělníky pracovati a zabývala se stavbou velocipedů až do r. 1899, kdy vedle velocipedů počala jako první firma v Rakousku a Německu s konstrukcí a stavbou motorových kol, zaměstnávala 50, v r. 1901 již 130 a dnes 320 dělníků.
V přítomné době vyrábí motorových kol v ceně korun jeden a čtvrt milionu, z kteréhožto obnosu velká část na export připadá.
Zastavená plocha budov pracovních v r. 1896 činila 90 m² — v r. 1905 7800 m². Firma používala v r. 1896 3 obráběcí stroje s parním motorem o 2 k. s., — v r. 1905: 170 obráběcích specialních, většinou amerických strojů, poháněných parním strojem o 100 k. s.
Illustrovaný doklad k těmto v pravdě ohromným skokům podává v čele tohoto článku uvedený celkový pohled na továrnu.
Vedlo by daleko uváděti, co práce a námahy, bojů s předsudky a finančních obtíží stavělo se firmě LAURIN & KLEMENT v cestu; ten, kdo národohospodářské poměry u nás v Čechách dobře zná, ví, co musí se překonati, aby docílilo se úspěchů, jaké firma LAURIN & KLEMENT vykazuje.
V čele podniku od počátku stojí zakladatelé jeho Václav Laurin, od něhož většina v celém odborném světě uznaných konstrukcí motorového kola, motorů a magneto-elektrických zapalovačů fy L. & K. i jich zdokonalení pochází; v čele řízení administračního Václav Klement. Kmenová legie dělníků závodu jsou vesměs lidé u fy L. & K. vyškolení, neboť pro tento takřka přes noc narozený průmysl nebylo hotových pracovních sil.
Zajímavo jest, že firma L. & K. od r. 1899 do r. 1901 téměř výhradně pro export pracovala a že doma v Čechách a v Rakousku vůbec její výrobky objevily se teprve v době, kdy v cizině jako nejdokonalejší stroje pole opanovaly. Dnešní vývoz firmy jest hlavně do Anglie a Italie.
Jakému renomé výrobky firmy L. & K. v cizině se těší, toho nejvýmluvnějším dokladem jest okolnost, že jedna z největších německých továren na kola, stroje šicí a psací Akciová společnost dříve Seidel & Neumann v Drážďanech, která 2800 lidí zaměstnává, zakoupila výhradní právo výroby mot. dvoukolek dle patentů firmy L. & K. pro Německo a oznámení o tom svým zákazníkům činí slovy:
„Po nejdůkladnějších zkouškách různých systémů motorů rozhodli jsme se pro systém Laurin & Klement a jsme přesvědčeni, že tímto motorem dodáme zákaznictvu našemu stroj naprosto spolehlivý i na cestách nejšpatnějších, jednoduchý v obsluze, neobyčejně trvanlivý a silný.“
Jako přesvědčivý doklad vynikající bezkonkurence strojů fy L. & K. svědčí faktum, že o 64 závodech v r. 1903/1904 v Rakousku, Německu, Francii a Italii, jichž firma L. & K. se zúčastnila, 56 prvních a 59 druhých a třetích, tedy celkem 115 cen dobyla a při všech těchto závodech nepřihodil se ani sebe menší defekt stroje!
Stát pak oceňuje význam této firmy tak, že věnoval o mezinárodní výstavě automobilní nejvyšší vyznamenání: Státní zlatou medailii, jejíž cena vidna z okolností, že. v Čechách v strojním oboru pouze světovým firmám Škodově a Ringhofferově takového vyznamenání se dostalo.
Uzavírajíce těchto několik řádků pojednávajících o firmě L. & K. podotýkáme, že měli-li bychom podati popis celé továrny i její výroby, a doprovoditi popis ten všemi fotografickými pohledy na jednotlivé místnosti pracovní, potřebovali bychom více místa než omezený rámec našeho listu poskytuje.
Uvádíme jen některé pohledy na jednotlivé místnosti tovární, z nichž jest patrna rozlehlost a zařízení závodu. Sály mají vrchní světlo dvojitým sklem tlumené, jsou prostranné a vzdušné, vytápěny parou a osvětlovány elektricky.
Závod opatřen jest nejmodernějšími stroji obráběcími, většinou americkými, má vlastní slévárnu pro lití aluminia, mosaze atd. a vůbec veškeré části motorového kola, motorů i zapalovacích aparátů vyrábí si sám. Pro zkoušení materialu jednotlivých period, postup práce a zkoušky zdokonalení a novinek strojů má závod zvláštní zkušenými odborníky řízená oddělení.
Vůbec zde možno viděti vše: Účelné rozdělení pracovních místností celé továrny, znamenité zařízení strojů, dělba práce do detailů zabíhající, řádně vyškolení dělníci, řadou roků nasbírané vlastní zkušenosti a vše to pevnou rukou vedené jest příčinou bujarého květu závodu firmy Laurin & Klement.
témata článku:
Diskuze k článku „Jedinečný pohled do továrny Laurin & Klement v Mladé Boleslavi v roce 1904“
Další články na podobné téma | ||
---|---|---|
![]() Zapomenutá historie elektromobilů | ![]() Jak v roce 1898 vypadala buducnost automobilů? | ![]() Jaké to bylo, když se v Praze poprvé objevil automobil? |
zobrazit více článků... |