Elektromobily ve službách hasičů v době před 100 lety

rubrika: historické články / automobily a motocykly, původně vyšlo: Vynálezy a pokroky 1913, autor V. Š.
Dnešní postupné rozšiřování elektromobilů řada lidí pokládá za novinku. Historický článek z roku 1913 vám ale ukáže, že již v této době elektromobily velmi dobře sloužily například hasičům a záchranářům a podávaly tam skvělé výkony.
Následující text pochází z roku 1913

Elektrické hasičské vozy v Düsseldorfu

Město objednalo několik parních stříkaček s elektrickým pohonem u »Norddeutsche Automobil- und Motoren A. G. (Lloyd), Bremen«, které se vesměs výborně osvědčily.

Na našem obrázku vidíme tuto parní stříkačku, opatřenou přívěsným vozem. Přední kola hnána jsou dvěma elektromotory o 10—16 HP, které dodávají stříkačce bez vlečného vozu rychlost 41 km za hodinu při spotřebě proudu 53,5 watt-hodin, stříkačce s přívěsným vozem rychlost 37 km při spotřebě proudu 59,3 watthodin na 1 tunu a kilometr.

Proud dodává 80.-článková akkumulátorová batterie o kapacitě 216 amp.-hodin. Jedno nabiti stačí na jízdu přes 100 km. Přívěsný vůz veze bubny s hadicemi a lavice pro mužstvo. Váha stříkačky jest 6850 kg.

Parní kotel vytápí se buď uhlím neb olejem, rozprašovaným na ohniště elektricky hnaným kompressorem, který může též dodávati vzduch do kukel hasičům nebo pro účely záchranné.

Zajímavým exemplářem hasičské výzbroje düsseldorfské jest elektrická stříkačka s odstředivým čerpadlem.

Pohon obstarávají zase dva rychloběžné elektromotory o 10 až 16 HP, hnané proudem 80.-článkové batterie o kapacitě 216 amp.-hodin. Elektromotor 5,5 HP pohání přímo odstředivou pumpu. Kapacita batterie jest postačující, aby po jízdě stříkačky 40 km mohla hnáti ještě 80 minut pumpu, která jinak při plném nabití batterie může sama pracovati 6 hodin. Váha vozu ve službě činí 6560 kg.

Jmenovaná firma sestrojila též samohybný vůz pro mechanický žebřík. Vůz opatřen je zase dvěma motory 10—16 HP s dříve popsanou batterií, kdežto motor o výkonnosti 5,5HP vyšine a zvedne žebřík za 15 vteřin do výše 25 m. K obsluze stačí jeden muž.

Automobil pro nemocné opatřen jest dvěma 5—11 HP motory s batterií 40.-článkovou o kapacitě 216 amp.-hodin. Motory zavěšeny jsou po straně předních kol, jež pohánějí prostřednictvím ozubených soukolí.

Následkem větší rychlosti může tento automobil nahraditi skoro 3 vozy s potahem koňským. Ježto je též chauffeur vycvičen na nosiče nemocných, jsou ušetřeny výlohy za zvláštního průvodce. Výdaje za jízdu a obsluhu činily 0,25 M za 1 km, kdežto u vozů s potahem koňským 0,96 M.


Původní zdroj historického článku:
Vynálezy a pokroky 1913, autor V. Š.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
22. října 2018


Diskuze k článku „Elektromobily ve službách hasičů v době před 100 lety“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.