Elektrické hasičské vozy v Düsseldorfu
Město objednalo několik parních stříkaček s elektrickým pohonem u »Norddeutsche Automobil- und Motoren A. G. (Lloyd), Bremen«, které se vesměs výborně osvědčily.
Na našem obrázku vidíme tuto parní stříkačku, opatřenou přívěsným vozem. Přední kola hnána jsou dvěma elektromotory o 10—16 HP, které dodávají stříkačce bez vlečného vozu rychlost 41 km za hodinu při spotřebě proudu 53,5 watt-hodin, stříkačce s přívěsným vozem rychlost 37 km při spotřebě proudu 59,3 watthodin na 1 tunu a kilometr.
Proud dodává 80.-článková akkumulátorová batterie o kapacitě 216 amp.-hodin. Jedno nabiti stačí na jízdu přes 100 km. Přívěsný vůz veze bubny s hadicemi a lavice pro mužstvo. Váha stříkačky jest 6850 kg.
Parní kotel vytápí se buď uhlím neb olejem, rozprašovaným na ohniště elektricky hnaným kompressorem, který může též dodávati vzduch do kukel hasičům nebo pro účely záchranné.
Zajímavým exemplářem hasičské výzbroje düsseldorfské jest elektrická stříkačka s odstředivým čerpadlem.
Pohon obstarávají zase dva rychloběžné elektromotory o 10 až 16 HP, hnané proudem 80.-článkové batterie o kapacitě 216 amp.-hodin. Elektromotor 5,5 HP pohání přímo odstředivou pumpu. Kapacita batterie jest postačující, aby po jízdě stříkačky 40 km mohla hnáti ještě 80 minut pumpu, která jinak při plném nabití batterie může sama pracovati 6 hodin. Váha vozu ve službě činí 6560 kg.
Jmenovaná firma sestrojila též samohybný vůz pro mechanický žebřík. Vůz opatřen je zase dvěma motory 10—16 HP s dříve popsanou batterií, kdežto motor o výkonnosti 5,5HP vyšine a zvedne žebřík za 15 vteřin do výše 25 m. K obsluze stačí jeden muž.
Automobil pro nemocné opatřen jest dvěma 5—11 HP motory s batterií 40.-článkovou o kapacitě 216 amp.-hodin. Motory zavěšeny jsou po straně předních kol, jež pohánějí prostřednictvím ozubených soukolí.
Následkem větší rychlosti může tento automobil nahraditi skoro 3 vozy s potahem koňským. Ježto je též chauffeur vycvičen na nosiče nemocných, jsou ušetřeny výlohy za zvláštního průvodce. Výdaje za jízdu a obsluhu činily 0,25 M za 1 km, kdežto u vozů s potahem koňským 0,96 M.
témata článku:
Diskuze k článku „Elektromobily ve službách hasičů v době před 100 lety“