Mamutí obchodní dům.
Zvláštním, třeba že ne vynikajícím obchodním domem new-yorkským jest onen náležející firmě Siegel, Cooper & Co., Sixth Avenue, 18-19th. Street, New York.
Denně obslouženo jest v témže domě 100.000 až 150.000 zákazníků, v dobách však, kdy venkované z provincií do New Yorku přicházejí, až i 250.000 zákazníků; rekordní výkon podán byl jednoho dne, kdy firma oslavovala jubileum data založení (v září roku 1896) a zákazníky lákala zvláštními „výhodami“ — onoho dne nalézalo se tam na 450.000 zákazníků.
Roční obrat 72 oddělení tohoto obchodního domu páčí se do mnoha millionů. Cena zboží na skladě odhaduje se na 3 milliony dollarů; 3500 lidí je v závodě zaměstnáno nepřetržitě a v době obzvláště živé — o vánocích a pod. — stoupá počet zřízenců až na 6000.
Obchodní dům má sedm poschodí. K celku připojena jest věž s reflektorem o síle 7,000.000 svíček. Deset zdviží pro osoby a 13 zdviží pro zboží jde ustavičně nahoru a dolů. Třetí celé poschodí věnováno jest obchodu nábytkem; ročně zařizuje se odtud nejméně 10.000 bytů.
Na přímou reklamu — v časopisech atd. — vydali Siegel, Cooper & Co. v posledním roce slušnou sumičku 1 a čtvrt mil. dollarů. Za reklamu dlužno vlastně také pokládati mnohá zařízení, jež Siegel, Cooper & Co. ku pohodlí svých zákazníků zavedli.
V budově nalézá se nejen poštovní, telegrafní a telefonní úřad, nýbrž též „Quik-Lunch“, místnost pro občerstvení lidí spěchajících a dvě luxusní kavárny s hudbou pro zákazníky mající více času.
Ježto v oddělení potravin obyčejně jest veliký nával, mohou zákazníci rovněž v elegantně zařízené čekárně vyřizovati své zakázky; zřízenci obcházejí se vzorky, tak že každý může libovolně vybírati.
témata článku:
Diskuze k článku „Obchodní dům z roku 1906, který by i dnes zahanbil řadu moderních hypermarketů“