Neobvyklý spor.
Jistý cestující koupil si ve Vídni českou mapu Čech z roku 1905, kdež mezi Sedlčany a Březnicí, jakož i Příbramí naznačena je železnice »v stavbě«.
Domnívaje se, že za 4 roky snad přece je dráha otevřena, chtěl poslat svá zavazadla do stanice »Krásná Hora« (Schönberg), kde mají se obě trati sbíhati. Jaké bylo ale jeho ustrnutí, když na cestě ve vlaku uslyšel, že žádná dráha zde ani neexistuje! Ale zavazadla přec z Vídně šla do stanice Schönberg!
V Sedlčanech vystoupil pán z vlaku a klusal hezky vesele ke Krásné Hoře, odkud pak hned dále, ježto spojení se světem odtud je prý mizernější než na měsíci. Zatím zavazadla byla ze stanice »Schönberk« (Šumperk) jako nedoručitelná zpět vrácena.
Poněvadž turista zjistil, že dráha Sedlčany— Březnice s odbočkou z Krásné Hory do Příbrami vůbec se nestavěla, že tedy nebyla dosud ještě »v stavbě«, žádal nakladatele oné mapy za náhradu a domáhal se pak po bezvýsledném svém snažení žalobou náhrady.
Za důvody udával, že nakladatel má ručiti za správnost aspoň takových nárysů, jakým je na př. železnice, dále že zaplacením koupené mapy a plánu nabývá kupující nárok na správnost aspoň důležitých objektů, když již menší podrobnosti se promíjí.
Zástupce žalované firmy namítal, že dráha skutečně měla již v tom býti stavěna, což prý jenom nevhodným projektem příbramským bylo oddáleno, dále že nebyla tehdy naznačena jako trať hotová, aniž by nakladatel byl zodpověden za to, kdy bude trať dopravě odevzdána.
Vůči tomu zase žalobce tvrdil, že dosud každá dráha (zejména lokální) byla v krátké době vystavěna a ostatně, že pro tento objekt v kresbě mělo býti užito značení jiného, a sice »železnice projektované«, nikoliv pak značení » železnice v stavbě«.
Soud však nakladatele osvobodil.
témata článku:
Diskuze k článku „Rok 1909: Může vydavatel mapy za to, že do Krásné Hory nevedou koleje? Rozhodnout musel až soud“