Dvě stě mil za hodinu.
Sborník Illustrate of World píše:
Podle tvrzení inženýrů dosáhla železnice největší rychlosti asi 60 mil za hodinu, kterou není možno překročiti, poněvadž na žádné trati by to nevydržely koleje. Za to budoucnost v rychlosti náleží letadlům, která s nákladem a cestujícími dosahují až 150 mil a která nyní budou opatřena vším pohodlím Pullmanových spacích vozů.
Ale železniční inženýři se nevzdávají a hodlají dvojkolejnou dráhu zaměnili jednokolejnou. Německý pokus jednokolejnice, zachovávané v kolmé posici gyračními přístroji (těžkými setrvačníky rychle se otáčejícími) se nezdařil a byl překonán americkým vynálezem, při němž vlak, hnaný elektřinou, jede na kolejnici tak upravené, že hlavní kolo obejímá vrchní plochu, zatím co menší kola běží v postranních prohlubinách, takže není zapotřebí gyroskopu.
Tato železnice dosáhne prý rychlosti 200 mil za hodinu.
Poznámka redakce Bejvávalo.cz
Článek pravděpodobně uvádí maximální odolnost kolejí při trvalém provozu vysokorychlostních vlaků. Už dávno před rokem 1922, ze kterého pochází výše uvedený článek, dokázaly vlaky jezdit i podstatně vyšší rychlostí než 60 mil za hodinu. Například tato česká parní lokomotiva serie 108 dokázala již v roce 1901 překonat rychlost 140 km/h!
témata článku:
Diskuze k článku „Rok 1922: Budou nové vlaky rychlejší než letadla?“