Sníh a krutá zima na železnici
Praha 5. ledna.
Od vánoc zápasí železniční správa na všech tratích s velkými potížemi, jež byly způsobeny sněhem a krutou zimou. Skoro čtrnáct dní přijíždějí do Prahy všechny vlaky s velkým, namnoze několikahodinným zpožděním.
Sněhovou kalamitou jsou také postiženy rychlíky, nejvíce však dálkové vlaky. Přístroje na odstraňování sněhu, jako košťata lokomotiv, jsou bezmocné. I pluh před lokomotivou málo pomůže, neboť sníh se brzo dostane pod něj a nadzvedne jej.
Zima ve vlacích je způsobena tím, že třeskutým mrazem zamrzává párové vedení a hadicové ventily a pára uniká. Nároky činěné na železnice v době vánoční jsou veliké a proto jsou vypravovány delší garnitury než obvykle. Tím řádné vytápění vagonů i za normálních poměrů je ztíženo.
Bylo také zjištěno, že mnoho páry spotřebují vozy spací a jídelní, které mají vytápěcí zařízení poněkud odlišné od obecně užívaného. V zájmu pohodlnějšího cestování jsou nyní připojeny na konec vlaku. Aby cestujícím jízda vlakem byla zpříjemněna, ředitelství drah vydalo nařízení, že vlak nesmí vyjeti dříve, dokud pára neprochází celou garniturou.
Toto předběžné vytápění obstarávají staré lokomotivy. Jakou obrovskou práci musí vykonali, je zřejmo z těchto číslic: z Wilsonova nádraží denně odjíždí a přijíždí 207 vlaků a v době vánoční bylo zařaděno ještě 35 zvláštních vlaků. Na Masarykově nádraží, kde každých 8 minut vlak buď přijíždí nebo odjíždí, bylo v kritické době zařaděno 22 mimořádných vlaků.
Za těchto okolností provoz naráží na potíže a vlaky se zpožďují, což obecně je pociťováno velmi nemile. Největší obtíže jsou na Slovensku. Některé trati místních drah českých, na nichž provoz pro sněhové překážky dočasně byl zastaven, byly dnes uvolněny.
I vykonávání služby na trati za sněhové kalamity nebylo bez nebezpečí, jak ukazuje tento případ: U Hořovic chtěl železniční hlídač spustili závoru před přijíždějícím nákladním vlakem. Závora byla však zamrzlá a nezapadla. Hlídač vylezl proto na tyč, chtěje jí svou váhou zatížili, spadl však do nakupené závěje, v níž zůstal leželi v bezvědomí.
Před jistou smrtí zmrznutím zachráněn byl jen tím, že strojvůdce nákladního vlaku ho zpozoroval, vlek zastavil a polozmrzlého hlídače dopravil do nejbližší stanice.
témata článku:
Diskuze k článku „Rok 1924: Sněhová kalamita na železnici - zasypané koleje, vymrzlé vagóny a život riskující železničáři“