Štědrá odměna za sestrojení první české parní lokomotivy

rubrika: historické články / železnice, původně vyšlo: Epocha - 1900, autor neuveden.
Zajímá vás, jak se dávní továrníci chovali ke svým dělníkům? Článek z roku 1900 vám ukáže, jak štědře své zaměstnance odměnila Českomoravská továrna na stroje za úspěšné dokončení první parní lokomotivy.
Následující text pochází z roku 1900

První česká lokomotiva

První lokomotiva, v zemích koruny České vyrobená, jest zajisté předmětem, o kterém třeba zmíniti se několika slovy, a to zejména časopisu našemu, který se značným zájmem sleduje veškerý pokrok našeho průmyslu českého.

Českomoravská továrna na stroje zhotovila v srpnu lonského roku tisící parní stroj a před krátkým časem pak první, v zemích koruny České vyrobenou lokomotivu, která vypravena byla z téhož závodu. Tyto dva pro závod tak významné okamžiky, které svědčí o rozvoji a postupu velezávodu tohoto a velkoprůmyslu českého vůbec, kteréž podávají důkaz o vysokém stupni dělnosti podniku, inteligenci sil technických a dělnictva — oslavilo ředitelství závodu způsobem důstojným.

Jak místní časopis sděluje, shromáždilo se dne 5. května o půl 12. hodině dopolední dělnictvo počtem přes půldruhého tisíce hlav v místnostech pro stavbu lokomotiv, kolem prvního výrobku české práce v oboru tomto, kdež vrchní ředitel p. Boh. Mařík promluvil ku shromáždění velice případně.

Správní rada závodu věnovala 11.000 korun k rozdělení mezi veškeré dělnictvo, při čemž ovšem brán zřetel na dovednost a píli, i na dobu zaměstnání při jednotlivci. Další obnos 20.000 korun určen byl již před tím; a sice usnešením valné hromady ze dne 23. dubna na účet podpor dělníků ku práci neschopných, jich vdov a sirotků

Ředitel p. Mařík zmínil se v proslovu svém i o veteránech dělnictva, kteří po 25 i více let nepřetržitě v závodě působí. Po té promluvil za dělnictvo p. Havlena vřelými slovy, znichž zjevna jest potěšitelná shoda mezi závodem a dělnictvem.

Dne 9. května konána pak vycházka ku prohlédnutí nových strojoven a dílen pro stavbu lokomotiv, jež zařízeny jsou moderně a prakticky. Se vzácnou ochotou podjal se přednosta účtáren závodu p. Macháček úkolu průvodčího a podal potřebná vysvětlení.

Zaznamenáváme tuto zprávu s potěšením a přejeme českému velkozávodu hojného zdaru a rozkvětu i pro budoucnosť.


Původní zdroj historického článku:
Epocha - 1900, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
15. dubna 2020


Diskuze k článku „Štědrá odměna za sestrojení první české parní lokomotivy“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.