První česká lokomotiva
První lokomotiva, v zemích koruny České vyrobená, jest zajisté předmětem, o kterém třeba zmíniti se několika slovy, a to zejména časopisu našemu, který se značným zájmem sleduje veškerý pokrok našeho průmyslu českého.
Českomoravská továrna na stroje zhotovila v srpnu lonského roku tisící parní stroj a před krátkým časem pak první, v zemích koruny České vyrobenou lokomotivu, která vypravena byla z téhož závodu. Tyto dva pro závod tak významné okamžiky, které svědčí o rozvoji a postupu velezávodu tohoto a velkoprůmyslu českého vůbec, kteréž podávají důkaz o vysokém stupni dělnosti podniku, inteligenci sil technických a dělnictva — oslavilo ředitelství závodu způsobem důstojným.
Jak místní časopis sděluje, shromáždilo se dne 5. května o půl 12. hodině dopolední dělnictvo počtem přes půldruhého tisíce hlav v místnostech pro stavbu lokomotiv, kolem prvního výrobku české práce v oboru tomto, kdež vrchní ředitel p. Boh. Mařík promluvil ku shromáždění velice případně.
Správní rada závodu věnovala 11.000 korun k rozdělení mezi veškeré dělnictvo, při čemž ovšem brán zřetel na dovednost a píli, i na dobu zaměstnání při jednotlivci. Další obnos 20.000 korun určen byl již před tím; a sice usnešením valné hromady ze dne 23. dubna na účet podpor dělníků ku práci neschopných, jich vdov a sirotků
Ředitel p. Mařík zmínil se v proslovu svém i o veteránech dělnictva, kteří po 25 i více let nepřetržitě v závodě působí. Po té promluvil za dělnictvo p. Havlena vřelými slovy, znichž zjevna jest potěšitelná shoda mezi závodem a dělnictvem.
Dne 9. května konána pak vycházka ku prohlédnutí nových strojoven a dílen pro stavbu lokomotiv, jež zařízeny jsou moderně a prakticky. Se vzácnou ochotou podjal se přednosta účtáren závodu p. Macháček úkolu průvodčího a podal potřebná vysvětlení.
Zaznamenáváme tuto zprávu s potěšením a přejeme českému velkozávodu hojného zdaru a rozkvětu i pro budoucnosť.
témata článku:
Diskuze k článku „Štědrá odměna za sestrojení první české parní lokomotivy“