Telefonování ve vlaku
Telefonování z rychlovlaků zařídily anglické společnosti drah, nebo se dle zpráv anglických časopisů prováděním této myšlénky právě zabývají.
Účelem zařízení tohoto jest umožniti telefonický rozhovor cestujících ve vlaku s kýmkoli. Myšlénka ta není nová, ale původně mělo se za to, že bude možno zprostředkovati mluvení nebo telegrafování z jedoucího vlaku.
To byl arci požadavek velmi smělý, na nějž si nynější anglický projekt ani zdaleka netroufá; umožňujeť telefonování pouze na stanicích, jež bývají u rychlíků z pravidla značně od sebe vzdáleny, a mimo to trvá zastávka v nich velmi krátce.
Aby bylo přece možno i tuto krátkou chvilku využitkovati plně, sbírá zřízenec vlaku mezi jízdou od cestujících přihlášky k telefonování, zaznamená jména města, číslo dotyčného abonenta atd. pro každou rozmluvu na zvláštní papír, který hodí při projíždění nejbližší stanice úředníkovi.
Tento podá na nejbližší stanici, v níž onen vlak staví, zprávu o žádaných rozhovorech; zde pak připraví se vše tak, aby byl již při vjíždění vlaku do stanice vůz, v němž jest zařízena telefonní stanice, ihned připojen k telefonní síti a s rozmluvou mohlo býti neprodleně započato.
témata článku:
Diskuze k článku „Telefonování ve vlaku: originální řešení z roku 1902“