Úplné začátky železniční dopravy na našem území

rubrika: historické články / železnice, původně vyšlo: Lidové noviny - 1931, autor —ot.
Česká republika má jednu z nejhustějších sítí železničních tratí v Evropě, což nám dnes přináší nejeden problém. Víte ale, jak to všechno začalo? Historický článek z roku 1931 vás seznámí s tím, jak kdysi fungovala koněspřežka do Lán a kdy na ní byly koně vyměněny za parní lokomotivu.
Následující text pochází z roku 1931

Železnice před sto lety u nás.

Právě před sto lety byla na základě usnesení zemských stavů v Čechách zřízena první dálková koňská dráha nákladem 225.000 zlatých v délce asi 50 km, která vedla z Prahy-Dejvic na pilu Brejle u Lán.

Tato dráha sloužila po většině k dopravě dříví z křivoklátských lesů do Prahy. V několika letech se ukázalo že náklady na tuto dráhu několikrát převyšují zisk a byla proto prodána za 55.000 zlatých bývalému knížeti Fürstenbergovi, majiteli rozsáhlých lesů křivoklátských. Po koňské dráze nechal dopravovati Fürstenberg dříví a byla proto prodloužena o 5 km. až do srdce křivoklátských lesu, tak zvané Klíčavě.

V roce 1853 koupila tuto železnici od Fürstenberga nově ustavená společnost Buštěhradská dráha za 380.000 zlatých a zároveň zřídila první parní železnici z Výhybky u Kladna do Kralup. S počátku vozilo se pouze uhlí a po třech letech byla zavedena i osobní doprava.

Na bývalé Fürstenbergově dráze byla provozována doprava nákladní i osobní koňmi až do roku 1861, kdy byla po přestavbě přeměněna na parní. Jméno stanice Výhybka u Kladna pochází od toho, že se tam obě železnice koňská i parní vyhýbaly.


Původní zdroj historického článku:
Lidové noviny - 1931, autor —ot.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
26. listopadu 2022


Diskuze k článku „Úplné začátky železniční dopravy na našem území“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.