Železnice před sto lety u nás.
Právě před sto lety byla na základě usnesení zemských stavů v Čechách zřízena první dálková koňská dráha nákladem 225.000 zlatých v délce asi 50 km, která vedla z Prahy-Dejvic na pilu Brejle u Lán.
Tato dráha sloužila po většině k dopravě dříví z křivoklátských lesů do Prahy. V několika letech se ukázalo že náklady na tuto dráhu několikrát převyšují zisk a byla proto prodána za 55.000 zlatých bývalému knížeti Fürstenbergovi, majiteli rozsáhlých lesů křivoklátských. Po koňské dráze nechal dopravovati Fürstenberg dříví a byla proto prodloužena o 5 km. až do srdce křivoklátských lesu, tak zvané Klíčavě.
V roce 1853 koupila tuto železnici od Fürstenberga nově ustavená společnost Buštěhradská dráha za 380.000 zlatých a zároveň zřídila první parní železnici z Výhybky u Kladna do Kralup. S počátku vozilo se pouze uhlí a po třech letech byla zavedena i osobní doprava.
Na bývalé Fürstenbergově dráze byla provozována doprava nákladní i osobní koňmi až do roku 1861, kdy byla po přestavbě přeměněna na parní. Jméno stanice Výhybka u Kladna pochází od toho, že se tam obě železnice koňská i parní vyhýbaly.
témata článku:
Diskuze k článku „Úplné začátky železniční dopravy na našem území“