Přístroj zamezující vysmeknutí vagonů s kolejí sestrojil nedávno německý vlakový průvodčí Gericke.
Je to jednoduchá traversa a zavěšená zcela nízko nad kolejemi před koly železničního vozu a opatřená dvěma silnými nosy d ve vzdálenosti as poloviční než je rozchod kolejnic.
Stane-li se, že se kola vagonu pro jakoukoli příčinu sesmeknou s kolejí, dosedne traversa na koleje a zamezí tak, aby vůz nesjel úplně, neboť pak vůz sedí na kolejích prostřednictvím této traversy, která současně začne brzdit, kdežto kola jeho jsou ve vzduchu, níže sic než povrch kolejí, ale výše než země.
Zmíněné nosy pak zabraňují, aby se traversa i s vozem nesmekla s kolejí. Vynález Gericke-ův byl vyzkoušen německými železničními a vojenskými úřady, při čemž se úplně osvědčil.
Pokusný vůz opatřený tímto přístrojem byl při hodinové rychlosti 60 km vysunut z kolejí tím, že zaveden na kolej s přerušenými kolejnicemi; při tom nebyl nijak poškozen a po projetí dalších 50 m se zastavil.
Výhodou Gericke-ova přístroje je, že jím není vysmeknutý vagon zaražen okamžitě, nýbrž pozvolna zabrzděn; také uvedení sesmeknutého vozu do správné polohy je tu pak možno za 3 min., neboť vůz může býti zcela jednoduše vytažen lokomotivou za použití krátké kolejnice zvláštního tvaru, která se pod něj podloží.
Připojené obrázky nám podávají dostatečný názor o tomto zajímavém vynálezu.
témata článku:
Diskuze k článku „Zapomenuté zařízení, které chránilo vlaky před vykolejením“