Železnice v roce 1911: Kde mají v Evropě nejlevnější jízdenky a kde je jízda vlakem nejdražší?

rubrika: historické články / železnice, původně vyšlo: Lidové noviny - 1911, autor neuveden.
Cestujete rádi vlakem? Libí se vás ceny, které u nás platíte za jízdenky? Zajímavý pohled do historie železnice a cen jízdenek vám nabízí historický článek z roku 1911. Navíc tam najdete i informaci o jedné zajímavé cenové akci anglické železnice, která bychom jistě jako cestující ocenili i dnes.
Následující text pochází z roku 1911

Kde se jezdí nejlevněji.

Mezinárodní »Towring Club« vydal tabulku o cenách železničních lístků v různých zemích evropských. Kde se jezdí nejlevněji? Kde nejdráže? Nemůže být zajímavějších otázek.

Dle zmíněné tabulky drží rekord nejlevnějších jízd Belgie. Za kilometr jízdy platí se tam 9.37 cents v 1. třídě, 6.37 ve druhé a 3.78 ve třetí.

Na to následuje Německo s těmito cenami: v první třídě 8.75 cents, v druhé 5.62 a ve třetí 3.75 cents; při těchto německých cenách není však započítána přirážka na rychlíky, jakož i ta okolnost není v úvahu vzata, že v Německu nemají zpátečních lístků.

Třetí místo zaujímá Francie těmito tarify; první třída 10.19 cents, druhá 7.56, třetí 4.92 u státních drah: u společností platí tyto sazby: 11.2, 7.55 a 4.92.

Přibližně tytéž sazby panují na drahách holandských, pokud takové srovnání dovolují nejednotné tarify této země.

Na tratích nizozemské železniční společnosti platí sazby 10.60 cents v prvé třídě, 7.95 ve druhé a 5.30 ve třetí. Na státních drahách jsou tytéž až do vzdálenosti 50 km. Přes tuto vzdálenost roste cena v nepřímém poměru se vzdáleností.

V Italii jezdí se dráž než v Holandsku; prvá třída stojí 11.60 cents, druhá 8.12 a třetí 5.22; pro delší vzdálenosti platí však diferenciální tarif, což je při velkých vzdálenostech větších italských měst od sebe velmi dobré zařízení. Nad 1600 km. zůstávají ceny nezměněny, takže ku příkladu jízda z Chiassy do Palerma stojí zrovna tolik jako z Chiassy do Neapole, ač rozdíl vzdálenosti v obou případech je velký.

Švýcary mají o něco levnější jízdné než Italie, ale za to žádné diferenciální tarify.

Nejdražši jsou železnice v Anglii: Jízdné je na různých liniích různé a platí se na Great Eastern Railway v prvé třídě 12.94 až 19.43 cents, v drahé 9.72 až 12.94 a 6.47 až 9.71 ve třetí třídě. Na liniích South Eastern a Chatham Company obnášejí ceny 12.94, 8.09 a 6.47 cents. Velmi laciné jsou však tak zvané exkursions-tikets, které platí od soboty ráno do úterka. Na ně lze jeti na příklad trať Hull—Liverpool tam a zpět, celkem 346 km., za báječnou sumu 6 šilinků. Při tom lze použít expresních vlaků. Jichž třetí třída je velmi příjemně vypravena, skoro tak jako druhá v Rakousku.

Nejlevněji však jezdi se v Rusku a je to podmíněno obrovskou rozlehlostí říše a vzdáleností větších měst od sebe.


Původní zdroj historického článku:
Lidové noviny - 1911, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
23. března 2023


Diskuze k článku „Železnice v roce 1911: Kde mají v Evropě nejlevnější jízdenky a kde je jízda vlakem nejdražší?“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!


Nákupem na Hapík.cz
podpoříte chod našeho serveru




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2025 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.