Kde se jezdí nejlevněji.
Mezinárodní »Towring Club« vydal tabulku o cenách železničních lístků v různých zemích evropských. Kde se jezdí nejlevněji? Kde nejdráže? Nemůže být zajímavějších otázek.
Dle zmíněné tabulky drží rekord nejlevnějších jízd Belgie. Za kilometr jízdy platí se tam 9.37 cents v 1. třídě, 6.37 ve druhé a 3.78 ve třetí.
Na to následuje Německo s těmito cenami: v první třídě 8.75 cents, v druhé 5.62 a ve třetí 3.75 cents; při těchto německých cenách není však započítána přirážka na rychlíky, jakož i ta okolnost není v úvahu vzata, že v Německu nemají zpátečních lístků.
Třetí místo zaujímá Francie těmito tarify; první třída 10.19 cents, druhá 7.56, třetí 4.92 u státních drah: u společností platí tyto sazby: 11.2, 7.55 a 4.92.
Přibližně tytéž sazby panují na drahách holandských, pokud takové srovnání dovolují nejednotné tarify této země.
Na tratích nizozemské železniční společnosti platí sazby 10.60 cents v prvé třídě, 7.95 ve druhé a 5.30 ve třetí. Na státních drahách jsou tytéž až do vzdálenosti 50 km. Přes tuto vzdálenost roste cena v nepřímém poměru se vzdáleností.
V Italii jezdí se dráž než v Holandsku; prvá třída stojí 11.60 cents, druhá 8.12 a třetí 5.22; pro delší vzdálenosti platí však diferenciální tarif, což je při velkých vzdálenostech větších italských měst od sebe velmi dobré zařízení. Nad 1600 km. zůstávají ceny nezměněny, takže ku příkladu jízda z Chiassy do Palerma stojí zrovna tolik jako z Chiassy do Neapole, ač rozdíl vzdálenosti v obou případech je velký.
Švýcary mají o něco levnější jízdné než Italie, ale za to žádné diferenciální tarify.
Nejdražši jsou železnice v Anglii: Jízdné je na různých liniích různé a platí se na Great Eastern Railway v prvé třídě 12.94 až 19.43 cents, v drahé 9.72 až 12.94 a 6.47 až 9.71 ve třetí třídě. Na liniích South Eastern a Chatham Company obnášejí ceny 12.94, 8.09 a 6.47 cents. Velmi laciné jsou však tak zvané exkursions-tikets, které platí od soboty ráno do úterka. Na ně lze jeti na příklad trať Hull—Liverpool tam a zpět, celkem 346 km., za báječnou sumu 6 šilinků. Při tom lze použít expresních vlaků. Jichž třetí třída je velmi příjemně vypravena, skoro tak jako druhá v Rakousku.
Nejlevněji však jezdi se v Rusku a je to podmíněno obrovskou rozlehlostí říše a vzdáleností větších měst od sebe.
témata článku:
Diskuze k článku „Železnice v roce 1911: Kde mají v Evropě nejlevnější jízdenky a kde je jízda vlakem nejdražší?“