Lokomotiva hnaná stlačeným vzduchem
Obraz náš představuje zvláštní typ lokomotivy pro úzkokolejnou dráhu (rozchodu kolejnic 900 mm), jejíž stroj není hnán parou vyvíjející se v lokomotivním kotlu, jak jsme zvykli, nýbrž která sestává ze dvou nádrží kotlovitého tvaru na vzduch stlačený na napjetí 35 atmosfér a příslušného motoru, stroje to zcela obdobného stroji parnímu, jehož pohyb však je na místě tlakem páry způsobován tlakem vzdušným.
Zvláštní tento stroj, jejž postavila počátkem letošního roku světová Baldwinova továrna na lokomotivy ve Filadelfii (Spoj. St. Sev.-Am.) pro Jeffersonské doly na uhlí, nepotřebuje pak ovšem pro svoji obsluhu než strojvůdce. Zmíněné kotly na vzduch mají 630 mm v průměru, 4000 mm délky a stěny o tlouštce 12 mm, takže pojmou 2,5 m3 vzduchu o napjetí 35 atm; zkoušeny byly vodním tlakem na 40 atm. Vzduchový motor je dvojčitý stroj o dvou válcích průměru 200 mm a zdvihu 300 mm; nápravy jsou dvě, spřažené, vzdálené od sebe 1650 mm, s koly průměru 610 mm. Váha této úzkokolejné lokomotivy mimo službu obnáší 8000 kg.
Užívání stlačeného (komprimovaného) vzduchu na hnaní příslušných motorů na místo páry nebo spalitelných plynů není ostatně žádnou novinkou. V různých městech Francie a Sev. Ameriky užívá se ho na př. na pohon tramwayí a omnibusů, jichž vzduchové reservoiry se plní na koncových stanicích trati pomocí kompressorů, a Paříž a jiná světová města mají již po dvě desetiletí tlakovzdušné centraly, z nichž se komprimovaný vzduch rozvádí po městě potrubím podobně jako svítiplyn a slouží na pohon motorů hlavně v maloprůmyslu.
Přes to však, že theoreticky byl by stlačený vzduch výtečným prostředkem motorickým — je zadarmo, bez nebezpečí ohně, výfuk od strojů možno vésti kamkoli, určiti jej i současně na ventilaci, chlazení atd. —, mají však tlakovzdušné motory při praktickém užití jednu velice nepříjemnou vadu, totiž tu, že nejen nutno nassávaný vzduch zbaviti veškerých stop vodní páry, jež by jinak ve stroji zamrzala a jej ucpala, nýbrž že motor při expansi vzduchu ve svém válci působí jako chladicí stroj, takže se vlhkost okolního vzduchu na jeho zevnějšku usazuje, zamrzá, stroj se pokrývá hustou jinovatkou, jež brání i pohybu některých jeho částí atd.
Pro zamezení toho nutno pak zas užiti ohně a tepla na předehřívání, což značí opět zdražení a zkomplikování celého zařízení, čímž původní výhody vzduchového pohonu jsou vyváženy.
témata článku:
Diskuze k článku „Lokomotiva, poháněná stlačeným vzduchem“