Nejdelší betonový most v Čechách.
V okrese brandýském jsou ještě mnohé koutky zapadlé, odříznuté od celého kulturního světa.
Jsou tam posud dědiny svérázné, typicky české (na př. Byšičky u Lysé n. L. se svou kruhovitou návsí, do níž je vstup pouze ze dvou stran proti sobě). Najdete tam v dřevěných chalupách obyvatele, kteří jak živi nevzali novin do rukou a kteří neviděli nikdy na vlastní oči Prahy — ač mají pouze hodinu do Lysé n. L., odkudž do našeho hlavního města je drahou zase jen asi hodina.
V jednom z takových zapadlých koutků, v obci Sojovicích konala se v neděli slavnost, významná pro celý kraj. Byl tam slavnostně otevřen nový betonový most přes Jizeru, umožňující důležité spojení několika obci a ulehčující cestu ku Praze. V těch místech stávaly už v dávných dobách dva mosty, avšak tehdejší vrchnost vymohla jejich stržení, aby jí nikdo neplašil — zvěř.
Proto tamější obce, které leží právě na cípu země mezi Labem a Jizerou, sevřené se dvou stran řekami, mohly používati buď přívozu, nebo v suchých letech voliti veliké okliky. Otázka stavby nového mostu u Sojovic stala se aktuelní, když r. 1908 započato s regulací Jizery a řečiště rozšířeno tak, že přívoz stal se illusorním.
Nabídla se tedy firma „Hollmann a spol.“ prováděti regulaci Jizery, že Sojovicům vystaví most za 45.000 K. Různými změnami však vzrostl rozpočet na 106.000 K, tak že chudá obec převzala velké břemeno a zasluhuje za svoji obětavost skutečného uznáni. Něco uhradí se subvencemi, něco mýtem, jež bude na mostě vybíráno.
Nový most je 78 m dlouhý, má pět pilířů, dva pobřežní, tři návodní a zhotoven celý ze železobetonu. Jen pilíře proti proudu jsou obloženy kvádry. Architektura je jednoduchá, ale vkusná. Veškeré plány vypracoval inž. p. Vávra, konstruktor fy. „Hollmann a spol.“, architektonicky jej ozdobil prof. O. Sander. Se stavbou započato letos 15. dubna a skončena 2. pros.
Doufejme, že nový most a otevřená jím nová komunikace přinese celému kraji nové požehnání.
poznámka redakce Bejvávalo.cz:
Původní betonový most u Sojovic sloužil více než století a v roce 2018 byl nahrazen novým. Pro srovnání, cena nového mostu byla téměř 160 milionů korun.
témata článku:
Diskuze k článku „Jak se stavěl nejdelší český betonový most“