Jak se stavěl nejdelší český betonový most

rubrika: historické články / architektura a stavebnictví, původně vyšlo: Světozor 1909, autor neuveden.
Kde, jak a za kolik byl vystavěn ve své době nejdelší betonový most v Čechách? S tím vás seznámí historický článek z roku 1909.
Následující text pochází z roku 1909

Nejdelší betonový most v Čechách.

V okrese brandýském jsou ještě mnohé koutky zapadlé, odříznuté od celého kulturního světa.

Jsou tam posud dědiny svérázné, typicky české (na př. Byšičky u Lysé n. L. se svou kruhovitou návsí, do níž je vstup pouze ze dvou stran proti sobě). Najdete tam v dřevěných chalupách obyvatele, kteří jak živi nevzali novin do rukou a kteří neviděli nikdy na vlastní oči Prahy — ač mají pouze hodinu do Lysé n. L., odkudž do našeho hlavního města je drahou zase jen asi hodina.

V jednom z takových zapadlých koutků, v obci Sojovicích konala se v neděli slavnost, významná pro celý kraj. Byl tam slavnostně otevřen nový betonový most přes Jizeru, umožňující důležité spojení několika obci a ulehčující cestu ku Praze. V těch místech stávaly už v dávných dobách dva mosty, avšak tehdejší vrchnost vymohla jejich stržení, aby jí nikdo neplašil — zvěř.

Proto tamější obce, které leží právě na cípu země mezi Labem a Jizerou, sevřené se dvou stran řekami, mohly používati buď přívozu, nebo v suchých letech voliti veliké okliky. Otázka stavby nového mostu u Sojovic stala se aktuelní, když r. 1908 započato s regulací Jizery a řečiště rozšířeno tak, že přívoz stal se illusorním.

Nabídla se tedy firma „Hollmann a spol.“ prováděti regulaci Jizery, že Sojovicům vystaví most za 45.000 K. Různými změnami však vzrostl rozpočet na 106.000 K, tak že chudá obec převzala velké břemeno a zasluhuje za svoji obětavost skutečného uznáni. Něco uhradí se subvencemi, něco mýtem, jež bude na mostě vybíráno.

Nový most je 78 m dlouhý, má pět pilířů, dva pobřežní, tři návodní a zhotoven celý ze železobetonu. Jen pilíře proti proudu jsou obloženy kvádry. Architektura je jednoduchá, ale vkusná. Veškeré plány vypracoval inž. p. Vávra, konstruktor fy. „Hollmann a spol.“, architektonicky jej ozdobil prof. O. Sander. Se stavbou započato letos 15. dubna a skončena 2. pros.

Doufejme, že nový most a otevřená jím nová komunikace přinese celému kraji nové požehnání.


poznámka redakce Bejvávalo.cz:
Původní betonový most u Sojovic sloužil více než století a v roce 2018 byl nahrazen novým. Pro srovnání, cena nového mostu byla téměř 160 milionů korun.


Původní zdroj historického článku:
Světozor 1909, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
5. dubna 2019


Diskuze k článku „Jak se stavěl nejdelší český betonový most“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!


Nákupem na Hapík.cz
podpoříte chod našeho serveru




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2025 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.