Doprava skleněné tabule.
Rozvoj naší Prahy, která dnes rychlým tempem bere na se zevnějšek moderního velkoměsta, přináší s sebou četná nařízení a stavby veřejné i soukromé, o nichž se starým Pražanům ani nezdálo. Tak vznikla řada obchodních velkozávodů, které se svojí elegancí a komfortem — pokud to dovolují naše úzké poměry — staví důstojně po bok předním obchodním domům měst mnohem větších než je naše metropole.
Jednou z podobných pražských zajímavostí je konfekční obchodní dům p. J. Nováka ve Vodičkově ulici, právě dostavený na místě bývalého starobylého domu »U Štajgrů«. Nemíníme zde ovšem dělat reklamu jmenované — mimochodem řečeno ryze české — firmě, která jí přes mnohá obchodní očerňování se strany zdejších konkurrenčních firem německo-židovských nepotřebuje, a popisovat technická zařízení obchodních místností neb moderní architekturu budovy samé — ač by to byl předmět velmi zajímavý —, nýbrž předvedeme čtenářům svým pouze jeden zajímavý detail ze stavby samotné.
Jedná se nám dnes totiž o ohromné skleněné tabule výkladních skříní do ulice Vodičkovy, jichž doprava a umístění pro jich ohromnou velikost vyžadovala zcela zvláštních zařízení. Jest ovšem zřejmo, že drahé broušené tabule o rozměrech 5,22 X 3,88 m nelze transportovat tak jednoduchým spůsobem jako obyčejnou vyhlídkovou okenní tabulku.
Doprava skla ze sklárny, — kde zhotoveno tím způsobem, že sklovina vylita nejprve na drsnou plochu větších rozměrů než žádaná tabule a v síle as 15 mm, načež tabule broušena na sílu 10 mm a leštěna — dála se po dráze na zvláštním voze, kde tabule umístěna v šikmé poloze nad samými koly, neboť její šířka bezmála vyplňovala dovolený železniční profil. Vagon sám přesně vyvážen, a sklo, jež bylo za účelem dovozu uloženo do zvláštního silného rámu, umístěno na pružných podložkách, aby mu nevadily otřesy vlaku.
Pro transport skla z nádraží (Spol. státní dráhy v Hybernské ulici) musil být vyčkán suchý a bezvětrný den s ohledem na velikost skla, která by větru poskytovala přílišnou opěrnou plochu při pronášení jeho četně frekventovanými ulicemi. Z nádraží na místo určené neslo desku, která i s rámem a bednou vážila 1385 kg, čtrnáct mužů udržujíce ji přesně ve svislé poloze.
Neméně obtížná a nebezpečná procedura bylo ovšem i zarámování skleněných desek ve výkladní skříni; desky tyto dodala a provedla veškerou jich dopravu i montáž známá pražská firma Wolf a Štětka. Tabule těchto rozměrů jsou ve výkladech p. Novákových dvě a stály maličkost — každá přes 1500 K.
Netřeba ovšem podotýkat, že se nezvyklý průvod s tabulemi těmito po ulicích těšil hojné pozornosti obecenstva.
témata článku:
Diskuze k článku „Nový obchodní dům v Praze s rekordní výlohou“